Prima pagină Cultura

Istoria unei marci beton

descopera@mpg.ro | 07.10.2007 | ● Vizualizări: 168
Istoria unei marci beton      Istoria unei marci beton + zoom
Galerie foto (1)

Povestea HeidelbergCement Group (HC), unul dintre liderii mondiali pe piata cimentului, este o veritabila pagina de istorie contemporana: suisuri si coborasuri, fuziuni si achizitii. De la o companie care opera doar pe piata din sudul Germaniei, grupul s-a dezvoltat si a ajuns unul dintre cei mai importanti jucatori internationali din domeniul sau de activitate.

Inceputurile corporatiei HeidelbergCement Group trebuie cautate in anul 1873, cand Johann Philipp Schifferdecker a cumparat o moara de apa pe raul Neckar din Germania, in apropierea orasului Heidelberg, si a transformat-o in fabrica de ciment. Un incendiu devastator din 1895 a sters de pe fata pamantului fosta moara, iar fondatorii grupului au decis construirea unei fabrici de ciment moderne, echipata cu cele mai sofisticate tehnologii din epoca, in orasul Leimen.

Debutul noii unitati a fost deosebit de spectaculos: in 1896, in primul an de functionare, productia anuala s-a ridicat la 80.000 de tone de ciment – record mondial la acea vreme. In 1918, politica grupului devine extrem de dinamica si de agresiva: au loc fuziuni cu alte mari companii producatoare de ciment, care in final duc la formarea companiei Portland-Cementwerke Heidel­berg-Mannheim-Stuttgart AG. Desi inceputul megacorporatiei se anunta promitator, perioada 1929-1933, marcata in Germania de o mare criza economica, nu a fost deloc benefica pentru noua companie. Din cauza scaderilor drastice ale vanzarilor pe piata cimentului, grupul a intrerupt activitatea fabricilor sale timp de trei ani. In 1936, insa, corporatia – din nou rebranduita Portland-Zementwerke Heidelberg Aktiengesellschaft – a depasit cu bine criza si a inregistrat inca o data productii-record.

Al doilea Razboi Mondial nu a iertat nici grupul producator de ciment: fabricile sale au fost tinte pre­dilecte ale bombardamentelor Alia­ti­lor, iar corporatia si-a revenit abia la sfarsitul anilor ‘60. Extinderea HC peste hotarele Germaniei s-a facut la sfarsitul anilor 1970, prin asocierea cu fir­ma franceza producatoare de ciment Vicat si prin preluarea com­paniei Lehigh Portland Cement din SUA. Schimbarile politice din Europa Centrala si de Est au generat investitii considerabile ale HeidelbergCement, in special in Cehia, Polonia, Ungaria, Croatia, Bulgaria, Romania, Bosnia-Herte­go­vina, Ucraina si Rusia. Volumul de afaceri al HeidelbergCement s-a dublat in 1993 prin preluarea companiei belgiene CBR, iar achizitio­narea companiei Scandinavian Scancem in 1999 a determinat crearea de noi piete, in nordul Europei, Anglia, Africa si Asia. Achizitionarea capitalului majoritar al holdingului indonezian Indocement, in primavara lui 2001, a dus la cresterea semnifi­cativa a capacitatii de productie a HeidelbergCement.

In 2001, pentru a reflecta schim­barile care au avut loc si caracterul international al companiei, Heidel­berg Zement si-a schimbat numele in HeidelbergCement. Cu aceasta ocazie, a fost implementata noua misiune a corporatiei, limba de comunicare in cadrul grupului fiind engleza. O ca­rac­teristica a strategiei si culturii organizationale a HC a constat si in structura decizionala descentralizata, fiecare tara avand propria politica locala, sub umbrela filosofiei inter­natio­nale a corporatiei. In Romania, HC este unul dintre cei mai importanti investitori ger­mani, cu o valoare a investitiei de peste 240 milioane euro din 1998 pana in prezent. HeidelbergCement este prezent pe piata romaneasca in productia de ciment, de betoane si agregate prin trei companii: CarpatCe­ment Holding, Carpat Beton, respectiv Carpat Agregate.

Foto: HeidelbergCement Group


FACTS


Cultura organizationala a HC
„Ne bazam pe raspunderea la nivel local pentru a obtine succese pe plan international.“
»Grupul HeidelbergCement are ca obiect principal de activitate producerea de ciment, beton si agregate. HC este membru al Consiliului Mondial de Afaceri pentru Dezvoltare Durabila si una dintre corporatiile care militeaza pentru protectia mediului inconjurator. Grupul promoveaza o politica de comunicare deschisa si activa. In fabricarea produselor, aplica tehnologii inovatoare si standarde de calitate superioara. Sloganul HC este „for better building“.

HC in cifre
HeidelbergCement este prezent in 50 de tari, ocupand locul 4 in topul producatorilor de ciment la nivel international. El detine 450 de companii, dintre care 62 de fabrici de ciment, avand 42.000 de angajati. In 2003, cifra de afaceri a grupului s-a ridicat la 6,4 miliarde euro, iar vanzarile de ciment la circa 51 milioane tone.