Home » Cultură » Skoda in bataia sagetii inaripate

Skoda in bataia sagetii inaripate

Publicat: 18.07.2007
Pe 15 decembrie 1923, la Biroul de Inventii si de Inregistrare a Modelelor din Pilsen, Cehoslovacia, au fost depuse doua versiuni ale unei embleme: prima infatisa o sageata cu sase aripi pe spinare, tintind spre dreapta si cu numele Skoda inscris intr-un cerc; a doua figura aceeasi sageata, insa cu doar trei aripi. Aceasta din urma avea sa ramana aproape neschimbata pana in prezent si sa devina simbolul a 109 ani de istorie automobilistica de succes...

Cu putin inainte de Craciunul anului 1895, doi entuziasti ai ciclismului – Václav Laurin, mecanic, si Václav Klement, vanzator de carti – au decis sa isi puna in practica un vis comun si au construit o bicicleta cu un design realizat de ei, pe care au botezat-o, din patriotism, Slavia. Succesul nu a intarziat sa apara, astfel incat, in 1899, Laurin & Klement Co. a evoluat catre productia de motociclete. O data cu fabricarea acestora, compania a debutat si pe plan sportiv, castigand primele trofee dintr-un sir de peste 5.000 obtinute de-a lungul timpului in diverse competitii interne si internationale.

Intrarea pe scena auto a avut loc in 1905, o data cu primul autoturism iesit pe portile fabricii din Mlada Boleslav. Un real succes comercial, Voiturette Typ A era un model in 2 cilindri cu ca­pacitatea de 1.005 cmc si 7 cai-putere, atingand viteza maxima de 40 km/h. Extinderea productiei i-a determinat pe fondatori ca, in 1907, sa transforme firma in societate pe actiuni, iar progresul si dezvoltarea acesteia au dus, in 1911, la aparitia unui nou model – Faeton Typ S, in 4 cilindri, 1.771 cmc si o putere de 14 CP, care ii permitea rularea cu pana la 60 km/h.

Primul Razboi Mondial nu a ocolit nici Laurin & Klement, dupa 1914 fabricile companiei vazandu-se silite sa participe la productia de razboi. Un nume nou Situatia economica a anilor ‘20 facea necesara modernizarea si intarirea pozitiei pe plan international, astfel incat L&K a inceput sa caute un par­te­ner puternic, capabil sa sustina un portofoliu care, pe langa autoturisme, includea camioane, autobuze, utilaje agricole si motoare de avion. Skoda Pilsen, cel mai important nume indus­trial al momentului in Cehoslo­va­cia, s-a dovedit alegerea potrivita, iar fuziunea din 1925 a adus cu sine sfarsitul celor trei decenii de Laurin & Klement si inceputul epocii marcii Skoda.

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase