Home » D:News » Este posibil ca stresul de la locul de muncă să provoace cancer? Un nou studiu oferă un răspuns

Publicat: 11.02.2013
Oamenii de ştiinţă au efectuat un meta-studiu asupra stresului de la locul de muncă, concluzia cercetării fiind că este improbabil ca acesta să fie cauza celor mai răspândite patru tipuri de cancer.

Cel mai probabil, cancerele de sân, prostată, plămâni şi cel colorectal nu sunt provocate de stresul de la locul de muncă, susţin cercetătorii, chiar dacă majoritatea oamenilor crede că există o legătură. Datele colectate în cadrul a 12 cercetări efectuate în şase ţări între 1985 şi 2008 au fost folosite în cadrul acestei meta-analize, ce permite oamenilor de ştiinţă să fie mai siguri de validitatea concluziilor ce atestă că nu se înregistrează o rată mai mare a incidenţei cancerului în cazul persoanelor care sunt foarte stresate de locul de muncă.

Cu toate acestea, cercetarea nu elimină posibilitatea existenţei unei legături între stresul provocat de un eveniment traumatizant, precum moartea neaşteptată a unei persoane dragi, şi cancer. Autorii subliniază că în cadrul unui studiu efectuat în Franţa, persoanele cu cancer cerebral relatau în numere mult mai mari faptul că suferiseră un eveniment dezastruos în comparaţie cu persoanele care nu aveau cancer, deşi nu existau dovezi care să ateste diferenţe între cele două grupuri în ceea ce priveşte nivelul de stres de la serviciu.

Studiul publicat în British Medical Journal a folosit date din cercetări efectuate în Finlanda, Franţa, Olanda, Suedia, Danemarca şi Marea Britanie pe un număr total de 116.056 de bărbaţi şi femei cu vârste cuprinse între 17 şi 70 de ani. Meta-analiza a fost efectuată de specialiştii de la University College, London şi Finnish Institute of Occupational Health.

Pentru a măsura nivelul de stres de la locul de muncă, cercetătorii au analizat indicatorul „solicitarea la serviciu”, care este definit de cercetători în funcţie de relaţia dintre nivelul de control pe care îl are angajatul şi presiunea de a livra rezultate. Cercetătorii au folosit patru categorii pentru a clasifica acest indicator: o slujbă cu solicitare ridicată (presiune mare, control puţin), o slujbă activă (presiune mare, control mare), o slujbă pasivă (presiune mică, control mic) şi o slujbă cu solicitare scăzută (presiune mică, control mare).

Din cei 116.056 de participanţi la studiu, 5.765 (5%) au dezvoltat o formă de cancer în cursul celor 12 ani de studiu. Cercetătorii nu au găsit dovezi care să ateste că persoanele mai stresate la locul de muncă erau mai predispuse la a suferi de cancer decât alte persoane.

„Meta-analiza a ajuns la concluzia că nu există o legătură între nivelul de solicitare la locul de muncă şi riscul de a suferi de cele mai răspândite patru forme ale cancerului”, scriu cercetătorii. „Rezultatele sugerează că este improbabil ca stresul psihosocial de la locul de muncă să fie un factor de risc pentru aceste forme de cancer. Aşadar, deşi reducerea stresului la locul de muncă ar îmbunătăţi starea fizică şi psihologică a acestor persoane, nu ar avea un impact asupra incidenţei cancerului la nivelul întregii populaţii”, spun cercetătorii.

Cercetătorii au descoperit, însă, că stresul la locul de muncă poate avea un impact asupra inimii. „În cercetarea noastră am identificat o legătură între stresul la serviciu şi un risc crescut de a suferi de afecţiuni cardiovasculare”, explică cercetătorii.