Home » D:News » Cercetătorii au descoperit originea diamantelor

Cercetătorii au descoperit originea diamantelor

Publicat: 11.03.2013
Mare parte dintre diamante, inclusiv cele ce se găsesc în faimoasa mină australiană Argyle, par să fi fost la origine materie organică aşezată pe fundul oceanelor.

Majoritatea diamantelor pot fi clasificate în două tipuri, în funcţie de rocile din care sunt formate: eclogite sau peridotite. Totuşi, originea eclogitelor este necunoscută.

„Proporţia izotopică al acestor diamante este mult diferită de compoziţia mantalei terestre. Ele se diferenţiază mult de la ceea ce te-ai aştepta să găseşti în manta”, a explicat Lynton Jaques, coautorul noului studiu.

Una dintre explicaţii ar fi aceea că temperaturile ridicate din manta determină cristalizarea diamantelor din fluide bogate în carbon. „Dar noi, la fel ca mulţi alţii, am simţit că acesta nu este răspunsul complet”.

În ultimii ani, Jaques şi colegii săi au adunat dovezi care sugerează că diamantele eclogite, au intrat în mantaua terestră, sub formă de materie organică, în urma mişcărilor plăcilor tectonice, proces numit subducţie. Acolo, materia organică a fost supusă la temperaturi extreme şi la presiune şi astfel ea a fost transformată în diamante.

În ultima lor teorie, cercetătorii au examinat compoziţia de oxigen din incluziunile minerale din diamantele obţinute din Australia de Vest, Venezuela şi Botswana. Astfel, specialiştii au găsit o corelaţia neobservată până acum. Practic, toate diamantele care aveau un număr redus de izotopi de carbon aveau incluzii de silicaţi cu proporţii neobişnuit de mari de izotopi de oxigen.

Compoziţiile diamantelor erau potrivite cu ceea ce te-ai aştepta să găseşti pe fundul oceanelor.

„Singurul mod prin care am putea explica asta este prin subducţia carbonului organic ca sursă a carbonului din diamante”, au încheiat specialiştii.

Sursa: ABC Science