Home » D:News » Descoperire rară: două noi specii din ordinul primatelor au fost identificate de cercetători!

Publicat: 26.03.2013
Oamenii de ştiinţă au anunţat o completare rară a ordinului primatelor, dezvăluind două specii noi de lemurian şoarece – animale mici, cu ochii mari, ce trăiesc în pădurile din Madagascar.

Descoperirea ridică la 20 numărul de specii de lemurieni şoarece identificate până acum. Aceste animale nocturne ce trăiesc în copaci cântăresc mai puţin decât un măr.

În ciuda faptului că cele două specii abia au fost descoperite, oamenii de ştiinţă avertizează că una dintre ele este ameninţată cu dispariţia.

Ordinul primatelor este o familie de mamifere foarte studiată, de care aparţin oamenii şi maimuţele, astfel că adăugarea unor specii noi pe listă este un eveniment rar.

Biologii din SUA, Germania şi Madagascar au comparat ADN-ul, masa corporală, lungimea, culoarea blănii şi dimensiunile craniului şi ale dinţilor pentru a declara Microcebus marohita şi Microcebus tanosi drept specii separate.

Microcebus marohita, cu o lungime a corpului de 13,5 centimetri, devine astfel cea mai mare specie de lemurian şoarece. Dacă adăugăm şi coada sa stufoasă, lemurianul măsoară 28 de centimetri în lungime şi cântăreşte 78 de grame.

Primata maronie are labele din spate relativ mari, dar urechi mici. Numele său, Marohita, i-a fost dat după pădurea cu acelaşi nume din estul Madagascarului, unde a fost descoperit, au explicat experţii în publicaţia ştiinţifică International Journal of Primatology. Marohita înseamnă „multe privelişti” în malgaşă.

Vărul său, M. tanosi, este de asemenea o specie relativ mare, având o lungime de 27 de centimetri şi o greutate de 51,5 grame. Acesta a fost descoperit în regiunea sudică Anosy a Madagascarului. Tanosi are capul roşcat, o blană maronie, care este ceva mai deschisă în zona abdomenului, şi o dungă de-a lungul coloanei vertebrale.

Animalele au fost descoperite în 2003 şi 2007, însă a fost nevoie de mai mulţi ani pentru a fi clasificate drept specii diferite. Cel mai probabil, dificultatea identificării s-a datorat faptului că se aseamănă foarte mult cu alţi lemurieni şoarece.

Cercetătorii avertizează în studiul publicat că pădurea Marohita a fost „fragmentată în mod semnificativ şi distrusă” în comparaţie cu momentul în care lemurianul a fost descoperit, acum 10 ani.

„În ciuda numelui speciei, acest lemurian este ameninţat cu dispariţia din cauza distrugerii habitatului său, astfel că acele «multe privelişti» din numele său au devenit improbabile în ziua de astăzi”, afirmă oamenii de ştiinţă.

Cercetătorii vor ca cele două specii să fie incluse pe „Lista Roşie” a animalelor ameninţate cu dispariţia.

Uniunea Internaţională pentru Conservarea Naturii (IUCN) afirmă că lemurienii din Madagascar se numără printre cele mai ameninţate specii de pe Terra, 91% din cele 100 de specii şi subspecii care trăiesc pe insulă fiind ameninţate cu extincţia.

Defrişarea şi braconajul sunt principalele ameninţări la adresa lemurienilor. Republica malgaşă a pierdut circa 11 milioane de hectare de pădure în ultimii 20 de ani, se arată în statisticile IUCN.

Cel mai rar lemurian mai număra anul trecut doar 19 exemplare. Din cauza izolării insulei Madagascar, toate primatele care trăiesc aici sunt endemice, la fel ca 90% din speciile de plante şi 80% din speciile de amfibieni şi reptile.

Oamenii de ştiinţă continuă să identifice specii noi în acest paradis natural, numărul de specii de lemurieni descoperite triplându-se în ultimul deceniu.