Home » D:News » A fost identificată o metodă inedită prin care putem obţine note mai mari la teste şi examene!

A fost identificată o metodă inedită prin care putem obţine note mai mari la teste şi examene!

A fost identificată o metodă inedită prin care putem obţine note mai mari la teste şi examene!
Publicat: 26.03.2013
Oamenii de ştiinţă sunt din ce în ce mai convinşi de puterea „efectului placebo”. Este cunoscut faptul că pacienţii care cred că primesc tratament atunci când sunt, de fapt, trataţi cu o pastilă ce nu conţine nicio substanţă activă, beneficiază de multe ori de efecte remarcabile.

Acum, o nouă cercetare sugerează că un proces placebo poate produce efecte benefice şi în cazul persoanelor care participă la un test sau la un examen. Pe scurt, cei care cred că ştiu răspunsurile la întrebări au şanse mai mari să ofere răspunsul corect.

„Oamenii dispun de resurse psihologice uluitoare pentru a gestiona provocările dificile, însă aceste resurse nu pot fi mereu folosite în mod conştient”, explică Ulrich Weger şi Stephen Loughman, doi psihologi care au publicat un nou studiu în Quarterly Journal of Experimental Psychology. Aşa cum o pastilă falsă îi poate ajuta pe oameni să acceseze resursele proprii ce le permit să tolereze durerea, o convingere falsă poate ajuta într-un mod similar participanţii la un examen să se relaxeze şi să obţină un rezultat mai bun.

Experimentul cercetătorilor a fost realizat pe 40 de studenţi care au fost rugaţi să participe la un test de cunoştinţe generale ce cuprindea 20 de întrebări. Printre răspunsurile solicitate studenţilor erau valoarea numărului pi sau numele artistului care a realizat „Guernica”. Participanţii puteau selecta răspunsul corect dintr-o listă de patru variante.

Înainte să completeze răspunsurile, cercetătorii au ales aleatoriu jumătate dintre participanţi şi le-au spus că înainte să le fie adresată întrebarea, răspunsul corect va fi afişat pentru foarte puţin timp pe ecran. Studenţii au fost informaţi că răspunsul va petrece prea puţin timp pe ecran pentru a putea procesa informaţia în mod conştient, dar au fost asiguraţi că răspunsul va fi înregistrat în creierul lor.

Cercetătorii au „demonstrat” studenţilor modul în care este afişat răspunsul pe ecran, pentru a le întări convingerile că acest proces chiar are loc. De fapt, în timpul examenului cercetătorii afişau pe ecran o serie de litere fără noimă, care nu aveau legătură cu răspunsul corect.

Cu toate acestea, acei studenţi care credeau că „văd” răspunsul corect pe ecran au obţinut rezultate mai bune. „Participanţii care credeau că au fost expuşi la răspunsul corect în mod subliminal au răspuns corect la mai multe întrebări decât ceilalţi studenţi”, au relatat cei doi psihologi.

Cercetătorii suspectează că asigurarea falsă oferită de metoda inedită a dus la „o slăbire a mecanismelor inhibitorii care afectează în mod normal performanţa persoanelor atunci când îndeplinesc anumite sarcini”. Cu alte cuvinte, deoarece participanţii credeau că răspunsul corect se găseşte în creierul lor, s-au relaxat, ceea ce le-a permis să se concentreze şi să răspundă corect la mai multe întrebări.

Atunci când avem încredere în forţele proprii, „anxietăţile care consumă în mod normal resurse cognitive dispar, eliberând aceste resurse pentru alte sarcini şi procese”, explică cei doi cercetători.

Weger şi Loughnan recunosc că este vorba despre un studiu de mici dimensiuni, însă rezultatele sale confirmă alte cercetări asupra fenomenului. 

Cei doi psihologi speculează că această tehnică ar putea fi utilă în situaţii „în care este necesară evaluarea competenţelor unei persoane fără a fi «contaminate» de impactul temerilor ce sabotează performanţa acesteia”. 

Până atunci, acest studiu confirmă că cea mai bună strategie înainte de un examen este să ne convingem că ştim răspunsurile.

Sursa: Pacific Standard

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase