Home » D:News » Fenomen ciudat: planta care „dansează” (VIDEO)

Fenomen ciudat: planta care „dansează” (VIDEO)

Publicat: 24.04.2013
O secvenţă filmată în statul american South Carolina prezintă o plantă care oscilează într-un ritm surprinzător de regulat, asemeni unui metronom, ca şi când ar avea o „voinţă proprie”. Există vreo explicaţie pentru acest fenomen bizar?

Planta a fost filmată cu telefonul mobil de către un cuplu aflat în excursie.

Jason Freeman şi soţia sa au fost uluiţi să vadă planta oscilând puternic pe tulpina ei, deşi vântul bătea foarte slab; de altfel, mişcările plantei erau ample şi regulate, deloc asemănătoare cu cele cauzate de vânt.

Încărcat pe YouTube, clipul a avut parte de sute de mii de vizualizări, unii dintre utilizatori încercând să ofere explicaţii pentru bizarul fenomen.

Oricât de ciudat ar părea un asemenea „comportament” din partea unei plante, există cel puţin o lucrare ştiinţifică în care este descris un astfel de fenomen.

În revista ştiinţifică American Journal of Botany a fost publicat, în 2001, un articol intitulat Oscillation frequencies of tapered plant stems, în care autorii Hanns-Christof Spatz şi Olga Speck explică modul în care o plantă poate începe să oscileze astfel, asemenea unui metronom, ca urmare a faptului că oscilaţiile asociate cu frecvenţa proprie de rezonanţă sunt amplificate de curenţi de aer foarte slabi. Tulpina plantei ar reprezenta, din punct de vedere tehnic, o tijă subţire, cu secţiunea îngustată progresiv şi cu un capăt liber; există un un capitol al fizicii care studiază oscilaţiile acestor structuri, iar autorii articolului detaliază, cu ajutorul unor ecuaţii complicate, forţele implicate în apariţia acestei mişcări de pendul.