Home » D:News » De ce eşti mai predispus la afecţiuni la bătrâneţe dacă ai o greutate scăzută la naştere?

Publicat: 10.07.2013
Oamenii de ştiinţă au identificat în sânge markeri chimici specifici, cunoscuţi sub numele de metaboliţi, care sunt asociaţi îmbătrânirii.

Cercetarea sugerează că nivelul unuia dintre cei 22 de metaboliţi descoperiţi ar putea indica îmbătrânirea mai rapidă în timpul vieţii adulte, iar oamenii de ştiinţă cred că va fi posibilă detectarea acestui eveniment în viitor cu ajutorul unui test de sânge.

„Deoarece aceşti 22 de metaboliţi sunt detectabili în sânge, putem prezice astăzi cu un nivel de acurateţe foarte mare vârsta unei persoane folosind doar o mostră de sânge. În viitor, această tehnică ar putea fi rafinată pentru a identifica persoanele care vor îmbătrâni rapid în viitor”, spune Ana Valdes, cercetătoare la King’s College şi totodată coordonatoarea acestui studiu.

„Acest metabolit unic, ce are o legătură cu vârsta şi bolile asociate îmbătrânirii, era diferit la gemenii identici care avuseseră greutăţi diferite la naştere. Acest lucru ne arată că greutatea la naştere afectează un mecanism molecular ce alterează acest metabolit”, mai spune Valdes.

Metabolitul prezintă legături cu trăsături precum funcţionarea plămânilor şi densitatea minerală a oaselor, cât şi cu greutatea la naştere, despre care se ştie că afectează îmbătrânirea. Oamenii de ştiinţă afirmă că nivelul acestui metabolit ar putea fi stabilit în uter, fiind afectat de alimentaţia din timpul dezvoltării.

Studiul a fost publicat în International Journal of Epidemiology.

În cadrul cercetării au fost analizate mostre de sânge donate de peste 6.000 de gemeni, acestea fiind folosite pentru a identifica cei 22 de metaboliţi ce prezintă o legătură directă cu vârsta cronologică.

„Oamenii de ştiinţă ştiu de ceva timp că greutatea unei persoane la naştere este un factor important ce afectează sănătatea la vârstă mijlocie şi la vârsta a treia, iar persoanele cu o greutate redusă la naştere sunt mai predispuse la afecţiuni asociate îmbătrânirii”, a comentat profesorul Tim Spector, şeful departamentului de cercetări asupra gemenilor din cadrul King’s College.

„Până acum mecanismele moleculare care fac legătura între greutatea redusă la naştere şi sănătatea la bătrâneţe erau neştiute, însă această descoperire a dezvăluit una dintre căile moleculare implicate”, a concluzionat cercetătorul.