Home » D:News » O nouă strategie în lupta cu cancerul: cercetătorii au „convins” sistemul imunitar să atace celulele maligne

Publicat: 19.08.2013
Oamenii de ştiinţă americani au descoperit cum pot stimula un grup special de celule ale sistemului imunitar astfel încât acestea să atace celulele canceroase, pentru a distruge tumorile.

În mod normal, sistemul imunitar aflat în echilibru atacă „invadatorii” – entităţi străine precum virusuri, bacterii etc.- fără a afecta celulele proprii ale organismului.

Studii pe aninale sugerează însă că modificarea acestui echilibru ar putea deschide calea spre găsirea unor noi tratmente pentru cancer. Studiile au fost realizate de cercetători de la Spitalul de Copii din Philadelphia, iar rezultatele au fost publicate în Nature Medicine.

Există cazuri în care sistemul imunitar „se întoarce” împotriva celulor proprii ale organismului, distrugându-le. Apar astfel aşa-numitele boli autoimune, precum scleroza multiplă sau diabetul tip 1.

Atât în apariţia bolilor autoimune, cât şi a cancerului este implicat un tip special de celule ale sistemului imunitar, numite Treg.

În mod normal aceste celule au rol de a „domoli” activitatea sistemului imunitar astfel încât acesta să nu devină hiperactiv şi să nu atace şi celule proprii ale organismului.

Cercetătorii au încercat să modifice funcţionarea celulelor Treg, îndepărtând aşadar „frânele” sistemului imunitar, astfel încât acesta să atace celulele canceroase. Provocarea constă în a găsi o cale de a atenua funcţionarea celulelor Treg într-un mod care să permită sistemului imunitar să atace tumorile, dar nu şi celulele sănătoase ale organismului.

Cercetătorii au crescut în laborator şoareci care aveau o deficienţă genetică – le lipsea din  organism o substanţă de care celuleleTreg au nevoie pentru a funcţiona eficient. Apoi au folosit un anumit medicament pentru a obţine acelaşi efect la şoareci normali.

În ambele experimente, modificarea felului în care funcţionează sistemul imunitar a dus la blocarea creşterii tumorilor specifice unui anumit tip de cancer pulmonar.

Rezultatele deschid căi spre o nouă metodă de imunoterapie a cancerului, spun specialiştii. Totuşi, mai este de parcurs un drum lung până la apariţia, pe baza acestor rezultate, a unui tratament anti-cancer pentru pacienţi.

Sunt necesare teste pentru a stabili dacă aceste reacţii pot fi induse şi în sistemul imunitar uman, iar dacă rezultatele vor fi satisfăcătoare, se poate trece la teste clinice.