Home » D:News » „Dragonul adormit” din centrul galaxiei noastre şi-a dezvăluit secretele (VIDEO)

Publicat: 27.09.2013
Unul dintre misterele care înconjoară uriaşa gaură neagră din centrul galaxiei noastre, Calea Lactee, a fost elucidat de oamenii de ştiinţă americani, care consideră că această formaţiune este "un dragon adormit", care a erupt în urmă cu 2 milioane de ani şi care va erupe din nou.

Un astfel de eveniment are mari şanse să se producă din nou în anul 2014 şi ar putea „să trezească” la viaţă „dragonul adormit”, informează dailymail.co.uk.

Motivul pentru care această gaură neagră se află în stare „latentă” i-a intrigat timp de multe decenii pe oamenii de ştiinţă.

Mai multe dovezi recente sugerează faptul că acest „dragon adormit” a fost activ la un moment dat. Astronomii americani consideră că uriaşa gaură neagră din centrul Căii Lactee a erupt în urmă cu 2 milioane de ani într-o explozie atât de puternică încât a „ars” în totalitate un nor cosmic aflat la o distanţă de 200.000 de ani-lumină.

Astrofizicienii ştiau deja că o astfel de explozie a avut loc, însă nu cunoşteau până acum momentul în care a avut loc fenomenul.

Descoperirea savanţilor americani confirmă astfel faptul că găurile negre pot „să se aprindă brusc”, trecând de la un maximum de intensitate la perioade de inactivitate într-o perioadă scurtă – din punct de vedere cosmic – de timp.

„Acum ştim că acest dragon adormit, care are o masă de 4 milioane de ori mai mare decât cea a Soarelui, s-a trezit şi a eliberat un foc de 100 de milioane de ori mai puternic decât intensitatea sa din zilele noastre”, a explicat profesorul Joss Bland-Hawthorn, coordonatorul acestui studiu publicat în Astrophysical Journal.

„De multă vreme se bănuieşte că centrul galactic s-a aprins sporadic în trecut. Aceste observaţii sugerează cu tărie faptul că acea gaură neagră este un «pistol care fumegă»”, a spus la rândul său Martin Rees de la Observatorul Astronomic Regal din Marea Britanie, unul dintre primii cercetători care au sugerat că uriaşele găuri negre alimentează quasarii.

Dovezile care au condus la această descoperire provin dintr-un filament de hidrogen denumit Curentul Magellanic. Acesta înconjoară galaxia noastră şi „curge” spre cei doi însoţitori mai mici ai Căii Lactee, Norul Mare şi Mic ai lui Magellan.

Regiunea din jurul uriaşei găuri negre din centrul galaxiei noastre şi gaura neagră în sine sunt denumite „Sagittarius A*” (se pronunţă „Sagittarius A-stea).

Ea emite raze infraroşii, ultraviolete şi X, dar şi explozii de raze gamma. Scurte flash-uri de radiaţii se formează atunci când mici nori de gaze cosmice intră în contact cu discul fierbinte de materie care circulă în jurul găurii negre.

Oamenii de ştiinţă au fost intrigaţi de o serie de dovezi care par să fie contrare acestui fenomen, sugerând producerea unui eveniment cataclismic în trecut.

„În 2010, satelitul Fermi lansat de NASA a descoperit două bule de gaze fierbinţi care se scurgeau din centrul galaxiei, acoperind aproape un sfert din bolta cerească”, a explicat profesorul Joss Bland-Hawthorn.

La începutul acestui an, simulările computerizate realizate pe baza bulelor descoperite de satelitul Fermi i-au determinat pe cercetătorii de la Universitatea California din Santa Cruz să afirme că acestea au fost produse de o explozie de dimensiuni colosale care a avut loc în regiunea „Sagittarius A*” în urmă cu 2 milioane de ani.

Profesorul Joss Bland-Hawthorn spune că acest tip de eveniment cosmic se va întâmpla din nou şi este posibil ca acest lucru să se petreacă în 2014.

„Sunt multe stele şi nori de gaze care ar putea cădea pe discul fierbinte din jurul găurii negre. Există un anumit nor de gaze, denumit G2, despre care astronomii din lumea întreagă spun că va cădea în acea gaură neagră anul viitor. Este un nor mic, dar ne aşteptăm să vedem un foc de artificii”, a adăugat cercetătorul american.

Surse: MediafaxThe University of Sydney