Home » D:News » Un pas uriaş spre găsirea formelor de viaţă extraterestre: NASA a descoperit apă în atmosfera a cinci exoplanete (VIDEO)

Publicat: 05.12.2013
Telescopul spaţial Hubble a descoperit urme de apă în atmosferele a cinci exoplanete aflate la câteva trilioane de kilometri de Terra.

Toate cele cinci exoplanete au fost denumite „Jupiter fierbinţi” – un termen folosit pentru a descrie planete uriaşe care orbitează la distanţe relativ mici de stelele lor.

Întrucât sunt atât de fierbinţi, oamenii de ştiinţă cred că aceste planete nu pot să întreţină viaţa.

Chiar şi aşa, descoperirea marchează un pas important făcut de oamenii de ştiinţă în căutarea formelor de viaţă extraterestre, au afirmat savanţii de la NASA.

„Suntem foarte încrezători în faptul că am descoperit urme de apă în atmosferele mai multor planete”, a spus Avi Mandell, cercetător la Centrul spaţial Goddard, afiliat NASA.

Studiul nostru deschide uşa către realizarea unor comparaţii referitoare la cantitatea de apă prezentă în atmosferele mai multor exoplanete„, mai spun cercetătorii.

Prezenţa apei atmosferice a fost deja anunţată în trecut pentru câteva planete care orbitează în jurul unor stele din afara Sistemului Solar. Totuşi, acesta este primul studiu care a măsurat şi a comparat profilurile atmosferice şi concentraţiile de apă atmosferică ale unor exoplanete.

Savanţii americani au utilizat datele transmise de Wide Field Camera 3 de la bordul telescopului Hubble pentru a analiza atmosferele a cinci planete – WASP-17b, HD209458b, WASP-12b, WASP-19b şi XO-1b.

Concentraţiile de apă au prezentat valori variabile, iar WASP-17b a fost descrisă ca o planetă „cu o atmosferă deosebit de umflată”.

„Analiza efectivă a atmosferei unei exoplanete reprezintă o sarcină extraordinar de dificilă. Cu toate acestea, am obţinut un semnal foarte clar. Acolo există apă”, a spus Drake Deming, cercetător la Universitatea Maryland.

Pentru a identifica elementele prezente în atmosfera unei exoplanete, astronomii urmăresc momentul în care aceasta trece prin faţa stelei sale şi analizează lungimile de undă care sunt transmise şi cele care sunt parţial absorbite.    (NASA’s Goddard Space Flight Center)Pentru a identifica elementele prezente în atmosfera unei exoplanete, astronomii urmăresc momentul în care aceasta trece prin faţa stelei sale şi analizează lungimile de undă care sunt transmise şi cele care sunt parţial absorbite.

Semnalele care atestă prezenţa apei au fost mai puţin puternice decât estimau cercetătorii, care consideră că acest fenomen se datorează faptului că toate cele cinci planete sunt acoperite cu un strat de abur sau de praf.

Acel abur poate să reducă intensitatea tuturor semnalelor atmosferice în acelaşi fel în care ceaţa terestră poate face culorile să apară terne în fotografii.

Surse: Mediafax, NASA, Hubble