Home » D:News » Ce-i trebuie unei cărţi pentru a deveni un bestseller? Ştiinţa descifrează secretele literaturii de succces

Ce-i trebuie unei cărţi pentru a deveni un bestseller? Ştiinţa descifrează secretele literaturii de succces

Ce-i trebuie unei cărţi pentru a deveni un bestseller? Ştiinţa descifrează secretele literaturii de succces
Publicat: 10.01.2014
Oamenii de ştiinţă au dezvoltat un algoritm care poate analiza textul unei cărţi şi poate prezice, cu o acurateţe remarcabilă - 84% - dacă acea carte va fi sau nu un succes comercial.

Tehnica, numită stilometrie statistică, analizează matematic utilizarea cuvintelor şi a gramaticii şi poate prevedea surprinzător de bine gradul de popularitate a unei cărţi.

Oamenii de ştiinţă de la Stony Brook University din New York afirmă că succesul unei cărţi este determinat de un număr de particularităţi proprii – precum caracterul interesant, noutatea, stilul scriiturii, cât de captivantă este acţiunea – dar recunosc că şi factori externi, precum norocul, pot să joace un rol.

Surprinzătoare este însă precizia cu care algoritmul dezvoltat de ei poate prezice  soarta unei cărţi.

Ei au utilizat cărţile clasice din arhiva Project Gutenberg şi au aplicat algoritmul pentru a analiza textele, coroborând apoi rezultatele analizei cu informaţiile istorice privind succesul de care s-au bucurat aceste cărţi. În studiu au fost incluse genuri literare diverse, de la science fiction la romane clasice şi poezie. 

Algoritmul s-a dovedit capabil să prezică popularitatea unei cărţi cu o precizie de 84%.

Care sunt, aşadar, „ingredientele” succesului?

Cercetătorii au constatat că operele literare care se bucuraseră de succes aveau în comun câteva caracteristici, precum folosirea frecventă a unor conjuncţii ca „şi” sau „dar” şi utilizarea unui număr mare de substantive şi adjective.

Cărţile care avuseseră mai puţin succes includeau mai curând un număr mai mare de verbe şi foloseau cuvinte care descriau explicit acţiuni şi emoţii, precum „vru”, „luă”, „promise”; prin contrast, în cărţile de succes  predominau verbe care descriau procese legate de gândire, precum „recunoscu”,  „îşi aminti”.

Pentru a identifica, în scopul analizării, cărţi cu succes mai mic, cercetătorii au căutat pe Amazon cărţi care nu se vânduseră prea bine, dar au inclus, de asemenea, în ciuda succesului comercial, şi „Simbolul pierdut”, scrisă de Dan Brown, datorită criticilor vehemente pe care această carte le-a suscitat în mass media.

„Prezicerea sucesului operelor literare este o problemă uriaşă, deopotrivă pentru editori şi pentru cei ce dorec să devină scriitori”, a explicat profesorul Yejin Choi, unul dintre autorii studiului publicat de către Association of Computational Linguistics.

„Din câte ştim până acum, studiul nostru este primul care oferă o viziune cantitativă asupra legăturii dintre stilul scriiturii şi succesul operelor literare.”

Studiile anterioare au fost, în majoritatea lor, calitative, bazate pe un număr mic de cărţi şi axate pe caracteristici ale conţinutului, precum personalităţile eroilor şi intrigă.

Acest nou studiu, afirmă prof. Choi, examinează o selecţie mult mai amplă ( 800 de cărţi), din mai multe genuri, furnizând informaţii despre trăsăturile comune – în materie de lexic, sintaxa, alte dimensiuni ale discursului – care caracterizează stilurile de scriitură în literatura de succes.

Sursa: The Telegraph

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase