Home » D:News » Spectacol deosebit pe cer în această săptămână. Planeta Jupiter va fi cel mai strălucitor corp ceresc

Publicat: 04.03.2014
Toţi locutorii din emisfera nordică vor putea observa în această săptămână, cu ochiul liber, planeta Jupiter, care va deveni cel mai stălucitor obiect de pe cer.

Planeta va fi putea fi observată chiar şi din marile oraşe, cu condiţia să fie cer senin. În această perioadă, Jupiter va fi chiar mai luminos decât steaua Sirius, care este de obicei cea mai strălucitoare.

Cei care au un binoclu vor putea vedea în aceste zile şi cel puţin una din lunile lui Jupiter, iar printr-un telescop pot fi admirate toate cele patru corpuri cereşti: Io, Europa, Ganymede, Callisto.

Aceşti sateliţi naturali ai uriaşei planete gazoase din sistemul nostru solar au fost primele obiecte observate de Galileo Galilei, cu telescopul, în 1609. Ele au fost dovada teoriei pe care o susţinea el, că lunile se învârt în jurul plantelor, iar planetele în jurul Soarelui.

Sateliţii lui Jupiter pot fi observaţi uşor cu binoclul sau prin telescop, daca nu se află chiar în faţa sau în spatele planetei care este foarte luminoasă. Cei care vor să observe mai multe detalii, pot folosi un telescop mai performant, care îi va ajuta să vadă bizara atmosferă a lui Jupiter.
Pentru că planeta se roteşte foarte repede (la fiecare 10 ore), norii sunt transformaţi în uriaşe jeturi verticale de aburi.

Cel mai interesant detaliu este celebra Pată Roşie Uriaşă, care este de fapt un ciclon în formă ovală, de trei ori mai mare ca planeta noastră.

Furtuna tulbură atmosfera planetei de aproximativ 300 de ani, fiind cea mai mare şi mai veche furtună din sistemul nostru solar.

Pata Roşie se deplasează însă spre est sau spre vest, prin urmare astronomii trebuie să ştie mereu care sunt coordonatele exacte, pentru a putea s-o observe prin telescop.

Sursa: Space.com