Home » D:News » Ziua în care planeta noastră a fost lovită de doi asteroizi în acelaşi timp. Urmările dramatice ale unui dublu impact

Publicat: 19.03.2014
În trecutul planetei noastre au avut loc evenimente mult mai dramatice decât ne-am imaginat până acum. Cercetătorii au aflat că, în urmă cu 458 de milioane de ani, Pământul a fost lovit simultan de doi asteroizi.

Jens Ormo şi colegii săi de la Centrul pentru Astrobiologie din Madrid au cercetat două cratere alăturate din Suedia. Craterul Lockne are un diametru de 7,5 km, iar vecinul său, Mallingen, un diametru de 10 ori mai mic. Între cele două cratere este o distanţă de 16 km.

Ormo crede că ele sunt dovada unui dublu impact. Cercetând fosile de plancton din aceste două cratere, experţii susţin că ele s-au format în acelaşi timp, prin urmare planeta noastră a fost lovită de doi asteroizi simultan.

Asteroizii binari sunt destul de rari, aproximativ 15% din numărul celor care se află în apropierea Terrei. Dintre aceştia, foarte puţini (aproximativ 3%) pot produce cratere diferite. Pentru asta ar trebui să fie o distanţă destul de mare între asteroid şi satelitul acestuia, adică roca mai mică.

Ormo a identificat urme de quartz în aceste cratere, unde acum 458 de milioane de ani se afla o mare.

Gareth Collins, de la Imperial College London, crede că este imposibil de demonstrat un dublu impact. Totuşi, el se declară surprins de rezultatele cercetării lui Ormo, care sunt foarte convingătoare.

Simulările pe calculator sugerează că asteroidul mai mare avea aproximativ 600 de metri în diametru, iar satelitul său în jur de 250 de metri. Craterele rezultate au fost mai mici, pentru că impactul a avut loc în apă.

Forţa impactului a fost foarte mare, similară celui de acum 66 de ani, care ar fi dus la dispariţia dinozaurilor. În acest caz însă, efectele impactului au fost doar regionale, nu globale.

Alte cratere care pot fi dovada unui dublu impact se află în Canada, lângă Quebec, în sudul Rusiei şi în sudul Germaniei.