Home » D:News » Enigmă descifrată: de ce a strălucit atât de tare această supernovă?

Enigmă descifrată: de ce a strălucit atât de tare această supernovă?

Publicat: 25.04.2014
O supernovă excepţional de luminoasă i-a lăsat perplecşi pe astronomi, care nu reuşeau să explice complet această particularitate ieşită din comun. Acum, misterul a fost dezlegat: o galaxie situată în faţa supernovei a acţionat ca o colosală „lupă cosmică”, amplificând lumina supernovei şi făcând-o astfel să apară de 100 de ori mai strălucitoare decât Soarele.

„Lupa cosmică”, o galaxie situată între Terra şi supernovă, a fost abia recent detectată, cu ajutorul unui telescop din Hawaii. Descoperiea, descrisă în jurnalul Science, rezolvă o controversă care dura de câţiva ani.

În 2010, o echipă de astronomi a observat că supernova PS1-10afx era de 30 de ori mai luminoasă decât alte supernove din aceeaşi categorie şi a conchis că era vorba despre un nou tip de explozie stelară.

Dar această supernovă avea mai multe caracteristici ciudate: evolua prea repede, galaxia ei gazdă era prea mare, iar lumina ei era prea roşie, spune dr. Robert Quimby de la Institutul Kavli din cadrul Universităţii din Tokio.

El şi colegii săi au propus o altă explicaţie: PS1-10afx ar fi fost o supernovă obişnuită din clasa Ia, dar a cărei imagine era amplificată de o „lentilă gravitaţională”, un obiect masiv din vecinătate, cum ar fi o gaură neagră supermasivă. Problema era că nu aveau nicio dovadă directă a existenţei acestei lentile; de aceea, ipoteza lor nu a fost larg acceptată.

Totuşi, au raţionat ei, dacă existase într-adevăr o lentilă gravitaţională care amplificase supernova, această lentilă trebuie să mai existe încă acolo, chiar dacă supernova s-a stins între timp.

Cu ajutorul telescopului Keck din Hawaii, au descoperit, în cele din urmă, „lentila”: nu o gaură neagră, ci o galaxie ascunsă, neobservată anterior, situată  în faţa supernovei şi care acţionase ca lupă. Anterior, ea nu putuse fi observată din cauza strălucirii intense a supernovei.

Între explozia supernovei şi momentul când razele de lumină provenite de la ea au trecut prin „lupa” cosmică din faţa ei, au trecut aproape un miliard de ani. Din cauza trecerii prin această galaxie, care a distorsionat semnalul luminos, supernova apare sub forma a 4 imagini separate.

Deşi supernove PS1-10afx s-a stins deja, ar mai putea exista multe cazuri asemănătoare ei în Univers, iar acum oamenii de ştiinţă ştiau ce să caute. Descoperirea este foarte importantă datorită faptului că poate oferi astronomilor o nouă modalitate de a măsura expansiunea Universului.