Home » D:News » Cum facem avioanele să meargă cu lemne? Invenţia ne-ar putea ajuta să scăpăm de dependenţa de petrol

Publicat: 11.05.2014
Cererea mare de combustibil impune depăşirea fazei actuale, în care folosim biocarburanţi precum etanolul din porumb sau bio-dieselul obţinut din plante oleaginoase. Specialiştii încearcă să rezolve situaţia dezvoltând biocombustibili mai avansaţi, din materii prime precum biomasa lignocelulozică, inclusiv pentru utilizarea în aviaţie, unde cererea este tot mai mare.

Oameni de ştiinţă de la mai multe universităţi, sub conducerea lui George Huber, profesor de chimie ş bioinginerie la University of Wisconsin-Madison, şi-au unit eforturile pentru a pune la punct o nouă tehnologie, capabilă să transforme biomasa lignocelulozică în combustibil pentru avioane, cu ajutorul chimiei catalitice. Metoda a fost prezentată în jurnalul Energy & Environmental Science .

Biomasa lignocelulozică reprezintă materia vegetală prezentă în structura plantelor, în părţi precum tulpina plantelor erbacee, lemnul copacilor ş.a. Este o resursă extrem de abundentă pe Pământ; părţile necomestibile ale plantelor alimentare, rumeguşul de lemn şi alte resturi pot fi utilizate ca materie primă în industria carburanţilor. Din ea se pot obţine diferite tipuri de combustibili şi alte substanţe chimice utile, însă, cu metodele utilizate în prezent, aceste produse nu erau mai ieftine decât cele analoage obţinute din petrol.

Echipa prof. Huber a imaginat însă o metodă promiţătoare de a obţine, prin prelucrarea biomasei lignocelulozice, combustibil pentru avioane.

În cadrul acestei metode, furfurolul şi acidul levulinic, două substanţe ce provin din zaharurile complexe conţinute în biomasă, sunt transformate într-un amestec de compuşi foarte similar cu cei din combustibilul aviatic derivat din petrol.

Analiza economică arată că, prin acest procedeu, s-ar putea obţine biocombustibil pentru avioane la un preţ competitiv.

Sursa: Science Daily