Home » D:News » Descoperirea care poate înlocui vechile proceduri stomatologice. Cum se pot regenera dinţii?

Publicat: 02.06.2014
O veste bună pentru cei care se tem să meargă la dentist. Pe viitor, tratamentele dificile care trebuie făcute pe canalele dinţilor distruşi ar putea fi înlocuite cu o metodă de regenerare modernă, nedureroasă.

Cercetătorii de la Universitatea Harvard spun că laserul poate fi folosit pentru a regenera zone afectate ale dinţilor.

Ei au făcut deja un studiu pe cobai şi au observat că la exemplarele tratate cu lumină laser s-a regenerat dentina, adică ţesutul care înveleşte dinţii.

Echipa, coordonată de Praveen Arany, susţină că dacă aceste rezultate vor fi obţinute şi pe subiecţi umani, atunci pe viitor medicii stomatologi nu vor mai fi nevoiţi să pună coroane, plombe sau să folosească alte proceduri complexe.

Noua metodă de tratament se bazează pe o proteină numită TGF-beta, care este un factor de creştere. Sub influenţa luminii laser, această proteină s-a modificat şi a stimulat creşterea celulelor stem din dentină.

Spre deosebire de alte experimente care se bazau pe stimularea celelor stem, acesta nu presupune introducerea unor celule străine sau a unor proteine de creştere din afara corpului pacientului.

După cum explică David Mooney, de la Universitatea Harvard, nu căldura laserului stimulează regenerarea dentinei, ci energia fotonilor, adică lumina.

Când lumina este concentrată pe dentină, fotonii ajung în ţesut şi activează automat moleculele numite ROS (reactive oxygen species). La rândul lor, acestea stimulează proteina TGF-beta, care duce la regenerarea dentinei.

Pentru a fi eficient, laserul trebuie programat la o anumită intensitate luminoasă şi nu trebuie să genereze căldură. Prea puţină lumină nu va avea efect, iar prea multă ar distruge dintele.

În cadrul experimentului pe cobai, creşterea dentinei a fost observată după 12 săptămâni de la tratamentul cu laser.

Array crede că noua metodă ar putea înlocui procedurile clasice stomatologice, cum sunt plombele sau lucrările pe canalele dentare, care sunt uneori dureroase. Zona distrusă a dintelui ar putea fi regenarată, spune el.

De asemenea, terapia cu laser ar putea fi eficientă în cazul sensibilităţii dentare şi al dinţilor afectaţi de retragerea gingiilor, care sunt mai sensibili, pentru că au rădăcina expusă.

Mai mult, cercetătorii spun că proteina TGF-beta se regăseşte şi în alte ţesuturi, inclusiv în piele şi oase, deci terapia cu laser ar putea fi utilă şi pentru a stimularea creşterea unor ţesuturi.

Rezultatul cercetării a fost publicat în Science Translational Medicine.

Sursa: Fox News