Home » D:News » SUA returnează Mongoliei schelete şi fosile de dinozauri furate, o comoară de mare preţ

Publicat: 12.07.2014
Statele Unite au retrocedat Mongoliei, joi, peste 18 schelete şi fosile de dinozauri care au fost dezgropate în deşertul Gobi, furate şi exportate ilegal şi care, potrivit reprezentanţilor americani, ar putea umple un muzeu întreg.

Printre acestea se află două schelete de Tarbosaurus bataar, verişori ai terifiantului Tyrannosaurus rex, şi două schelete de Oviraptor, despre care oamenii de ştiinţă au crezut multă vreme că mâncau ouăle altor dinozauri.

Unele dintre aceste fosile au fost importate ilegal în Statele Unite cu ajutorul unor documente false, altele au fost introduse clandestin în ţară de un colecţionar britanic.

„O retrocedare de acest fel este fără precedent”, a declarat Preet Bharara, procurorul federal din New York, cu ocazia ceremoniei de predare a fosilelor furate.

„Aceste exponate sunt suficiente pentru a umple un muzeu de istorie naturală, care se află în prezent în stadiu de proiect în Mongolia, dacă am înţeles bine. Suntem onoraţi să predăm aceste fosile poporului din Mongolia”, a adăugat el.

Statele Unite au predat deja Mongoliei, în urmă cu peste un an, primele rămăşiţe dintr-un schelet de Tyrannosaurus rex vechi de 70 milioane de ani.

Acest schelet a fost vândut la licitaţie cu peste 1 milion de dolari înainte ca autorităţile americane să intervină, la cererea Mongoliei.

Ministrul mongol al Culturii a declarat la rândul său că scheletul va fi prima piesă ce va fi expusă în viitorul Muzeu al dinozaurilor, pe care guvernul din Mongolia intenţionează să îl construiască.

Un colecţionar din Florida, Eric Prokopi, s-a recunoscut vinovat în decembrie 2012 de import ilegal de fosile şi schelete de dinozauri, care au fost apoi predate autorităţilor americane de către fostul lui partener britanic de afaceri.

Eric Prokopi, care risca până la 17 ani de închisoare şi o amendă de 250.000 de dolari, a fost în cele din urmă condamnat la trei luni de închisoare, pe 3 iulie, după ce şi-a recunoscut vinovăţia şi a predat scheletele de dinozauri.

Surse: Mediafax, Reuters