Home » D:News » Cel mai precis ceas construit vreodată de om are o misiune specială: testarea teoriei relativităţii a lui Einstein (VIDEO)

Publicat: 20.07.2014
Ceasul atomic de mare precizie Pharao, construit pentru a nu varia cu mai mult de o secundă în 300 milioane de ani, a fost livrat Agenţiei Spaţiale Europene (ESA) şi va fi trimis în spaţiu în 2016 la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale (ISS), potrivit Centre national d'études spatiales (Cnes).

Pharao va permite testarea, „cu un grad de precizie ce nu a fost niciodată atins”, fundamentelor teoriei relativităţii generale formulată de Einstein, a precizat Cnes.

Integrat în ansamblul european Aces (Atomic Clock Ensemble in Space), Pharao va folosi tehnici de răcire cu raze laser a atomilor de cesiu. În experimentul Aces, Pharao va fi comparat, graţie unor legături cu microunde sau optice, cu alte ceasuri atomice repartizate în diferite puncte de pe Glob şi care funcţionează cu alte tipuri de atomi.

„Aces va efectua diverse teste pentru a analiza în cele mai mici detalii teoria relativităţii generale”, a subliniat Cnes, precizând faptul că măsurarea „efectului Einstein” va beneficia de „o ameliorare de aproape 100 de ori”.

În viziunea spaţiu-timp propusă de Einstein la începutul secolului al XX-lea, trecerea timpului devine dependentă de gravitaţie şi deci de altitudine: timpul se scurge mai repede în vârful Turnului Eiffel decât la baza acestuia.

„Efectul Einstein” este foarte sensibil în spaţiu. El este luat în calcul mai ales de către sisteme de navigare prin satelit GPS şi Galileo, care se bazează pe conversia timpului în distanţă.

Surse: Mediafax, CNES