Home » D:News » Cercetătorii au inventat un sistem prin care pot afla ce gândesc oamenii

Cercetătorii au inventat un sistem prin care pot afla ce gândesc oamenii

Publicat: 04.11.2014
Experţii de la Universitatea California din Berkeley au realizat un algoritm prin care pot să afle ce anume spun oamenii în gând.

Sistemul interpretează activitatea cerebrală. Oamenii  de ştiinţă au observat că atunci când o persoană vorbeşte cu voce tare sau când spune ceva în gând se activează aceeaşi zonă cerebrală.

Pentru studiu, cercetătorii au măsurat activitatea neuronilor unor pacienţi epileptici, care erau operaţi pe creier. Au amplasat electrozi pe suprafaţa creierului acestora şi au monitorizat activitatea ceberală. În timpul experimentului, pacienţii citeau ceva cu voce tare şi apoi în gând.

Semnalele neuronale observate în timpul vorbirii cu voce tare (sus) şi în gând (jos)    Semnalele neuronale observate în timpul vorbirii cu voce tare (sus) şi în gând (jos)

Ulterior, cu ajutorul unui algoritm, cercetătorii au aflat ce pattern neuronal corespunde cu fiecare cuvânt, astfel că au putut descifra şi textul citit de pacienţi în gând. E ca şi când ar traduce cuvinte din altă limbă.

Acelaşi algoritm poate fi folosit pentru a afla ce muzică ascultă o persoană. Din păcate, sistemul nu este însă destul de avansat pentru a putea ajuta persoanele paralizate, care nu pot să comunice în mod normal.

Dar Brian Pasley, coordonatorul studiului, este convins că pe viitor acest lucru va fi posibil.

Rezultatul studiului a fost publicat în Frontiers in Neuroengineering.