Home » D:News » Ce s-a întâmplat cu cercetătoarea care a publicat un studiu ştiinţific fals?

Ce s-a întâmplat cu cercetătoarea care a publicat un studiu ştiinţific fals?

Publicat: 22.12.2014
Cercetătoarea japoneză Haruko Obokata a fost implicată într-un scandal privind afirmaţii false şi cercetări fabricate legat de celulele suşă, informaţii ce au fost publicate într-un articol din prestigioasa revistă Nature. a demisionat de la institutul unde şi-a desfăşurat activitatea, potrivit bbc.com.

Haruko a demisionat de la institutul unde şi-a desfăşurat activitatea, potrivit bbc.com.

Haruko Obokata a publicat o cercetare care părea a fi deschizătoare de noi drumuri, arătând că celulele suşă pot fi produse rapid şi ieftin.

Datele ştiinţifice conţineau neconcordanţe, nicio altă echipă de cercetători din lume nu a putut repeta descoperirile sale, iar universitatea pentru care a lucrat a concluzionat că ceea ce susţinea Obokata nu poate fi făcut.

„Nu pot găsi cuvintele potrivite pentru a-i cere scuze”, a spus Haruko Obokata.

Celulele suşă au capacitatea de a se transforma în orice tip de ţesut şi au un potenţial uriaş în ce priveşte medicina, fiind deja folosite în experimente privind vindecarea traumelor produse de atacul de cord şi pentru a reda vederea. Acest tip de celule este însă foarte scump şi dificil de obţinut, una dintre surse, embrionii, ridicând probleme etice serioase.

Lucrarea ştiinţifică a lui Haruko Obokata a fost publicată în revista Nature şi susţinea că celulele stem pot fi produse din celule adulte normale prin scufundarea într-un acid, pentru o perioadă şoc de 30 de minute.

Anunţul creării acestor celule „stap” (stimulus-triggered acquisition of pluripotency, obţinerea de polivalenţă prin stimulare, n.r) a creat valuri în lumea ştiinţifică.

Presupusa obţinere a acestor celule a fost descrisă drept „o descoperire ştiinţifică majoră” şi „o schimbare a regulilor jocului” de către savanţi respectaţi din domeniu.

Totuşi, descoperirile arătau prea bine pentru a fi adevărate.

Lucrarea a fost cercetată de Riken Institute, centrul care a realizat studiul, şi a fost retras de revista Nature în luna iulie, din cauza temerilor că unele rezultate ar fi fost inventate.

Obokata a fost găsită vinovată de abateri de la deontologie.

Institutul Riken a încercat să reproducă rezultatele cercetării iniţiale, dar săptămâna aceasta a anunţat că a eşuat.

„Am efectuat o serie de experimente de verificare, dar nu am putut repeta fenomenul stap. Ca urmare a acestui fapt, vom înceta experimentele”, a anunţat Shinichi Aizawa, din partea institutului.

„Am lucrat din greu timp de trei luni pentru a avea rezultate semnificative, dar acum sunt extrem de obosită şi confuză. Sunt foarte conştientă de responsabilitatea ce îmi revine pentru problemele create unor oameni din cauza lipsei mele de experienţă. Nici nu îmi pot găsi cuvintele pentru a-mi cere scuze”, a spus Haruko Obokata în scrisoarea de demisie.

Institutul Riken i-a acceptat demisia.

„Existau probleme serioase cu toată lucrarea. I-au dat cercetătoarei o şansă, ceea ce este corect, dar nu a reuşit să obţină aceleaşi rezultate. Nu cred că a adus prejudicii ştiinţei, anul acesta au fost câteva descoperiri serioase, iar atenţia este acum îndreptată spre terapiile transformatoare”, a declarat, pentru BBC, profesorul Chris Mason, de la University College din Londra.