Home » D:News » O exoplanetă ca nicio alta: astronomii germani au descoperit un corp ceresc cu caracteristici uimitoare

Publicat: 17.02.2015
O exoplanetă misterioasă, de dimensiuni impresionante şi cu anotimpuri extreme, a fost descoperită recent de două echipe de astronomi germani, care au lucrat independent unii faţă de ceilalţi, informează huffingtonpost.com.

Noua exoplanetă, denumită Kepler-432b, monitorizată de telescopul spaţial Kepler, operat de NASA, din 2009 până în 2013, a fost identificată ca o potenţială planetă în 2011. Recent, folosind telescopul Calar Alto din Andaluzia (Spania) şi telescopul Nordic Optical din La Palma din Insulele Canare, savanţii germani au confirmat faptul că obiectul ceresc analizat este într-adevăr o planetă.

Analizând datele transmise de ambele telescoape, oamenii de ştiinţă au descoperit că planeta Kepler-432b este incredibil de densă. Deşi are o mărime comparabilă cu cea a planetei Jupiter, masa ei este de şase ori mai mare decât aceea a planetei gazoase din Sistemul Solar. Orbita ei în jurul stelei gazdă, o gigantă roşie, a cărei rază este de patru ori mai mare decât raza Soarelui, este la rândul ei una neobişnuită.

„Majoritatea planetelor cunoscute care se mişcă în jurul stelelor gigante au orbite mari şi circulare”, a declarat Davide Gandolfi, profesor de astronomie la Centrul pentru Astronomie din cadrul Universităţii Heidelberg din Germania, participant la acest studiu. „Cu orbita ei mică şi profund alungită, Kepler-432b este o adevărată «rebelă» în rândul planetelor din categoria ei”.

Din cauza orbitei sale alungite, anotimpurile de pe Kepler-432b sunt extreme, cu temperaturi care variază de la 500 de grade Celsius în timpul iernii la 1.000 de grade Celsius în timpul verii. Un an pe această planetă corespunde unui număr de 52 de zile terestre, potrivit cercetătorilor germani.

De asemenea, Kepler-432b este doar una dintre cele cinci planete observate care orbitează în jurul stelei-gazdă la o distanţă mică. Gigantele roşii sunt stele aflate în ultima parte a vieţii lor. Ele cresc şi pot să ajungă la mărimi cuprinse între 10 şi 100 de ori mai mari decât cea iniţială şi, pe măsură ce cresc, planetele aflate în apropiere riscă să fie devorate.

Potrivit specialiştilor, deşi Kepler432b a reuşit să supravieţuiască până acum în jurul stelei sale, este puţin probabil ca ea să mai reziste mult timp fără să fie distrusă de aceasta.

„Zilele lui Kepler-432b sunt numărate”, a spus Mauricio Ortiz, doctorand la Universitatea Heidelberg, participant la studiu. „În mai puţin de 200 de milioane de ani, Kepler-432b va fi înghiţită de steaua ei, care continuă să crească în mărime în mod constant”.

Descoperirea acestei exoplanete a fost relatată în două articole publicate în numărul din ianuarie al revistei Astronomy & Astrophysics.