Home » D:News » O mare parte dintre galaxii îşi schimbă forma pe măsură ce îmbătrânesc

O mare parte dintre galaxii îşi schimbă forma pe măsură ce îmbătrânesc

Publicat: 31.08.2015
Numeroase galaxii îşi schimbă forma în decursul existenţei, având formă de disc în tinereţe şi mai degrabă ovală atunci când îmbătrânesc, potrivit unei echipe internaţionale de oameni de ştiinţă care a publicat un studiu în revista "Monthly Notices" a Royal Astronomical Society, informează AFP.

Observând cerul şi întorcându-se înapoi în timp, o echipă de cercetători condusă de astronomi de la Universitatea din Cardiff care a folosit telescoapele Hubble şi Herschel a stabilit că o mare parte a galaxiilor a suferit o „metamorfoză” majoră de la formarea lor, după Big Bang.

Pentru realizarea studiului, cercetătorii au făcut observaţii asupra formei actuale a circa 10.000 de galaxii şi le-au clasificat în două grupe: galaxii spirale în formă de disc plat în rotaţie (cum este Calea Lactee) şi galaxii eliptice în formă ovală, cu stele care vin şi pleacă în mod haotic.

Datorită telescoapelor Hubble şi Herschel, cercetătorii s-au întors înapoi în timp pentru a observa galaxiile aşa cum au fost după Big Bang.

Ei au descoperit că 83% dintre stele au aparţinut în tinereţea lor unei galaxii în formă de disc. Procentul scade la 49 la sută pentru epoca noastră.

„Până acum, am văzut cazuri particulare de transformare a galaxiilor spirale în galaxii eliptice”, a explicat David Clements de la Colegiul Imperial din Londra şi co-autor al studiului.

„Studiul arată că acest tip de transformare nu este excepţională, dar face parte din istoria normală a evoluţiei galaxiilor”, a precizat sursa citată.

Două teorii aflate în opoziţie una faţă de cealaltă încearcă să explice aceste transformări. Pentru unii oameni de ştiinţă, modificările sunt rezultatul fuziunii a două galaxii în formă de disc într-o singură galaxie ovală, fuziune violentă provocată de gravitaţie şi care distruge cele două ‘discuri’, producând un imens carambol de stele.

Alţi cercetători consideră că transformarea ar fi legată de un proces mai lin. Stelele captive într-un disc galactic s-ar deplasa treptat spre nucleul său, producând o rearanjare centrală a stelelor şi modificând, puţin câte puţin, forma galaxiei.

„Acest studiu constituie un pas important spre înţelegerea evoluţiei galaxiilor. Folosind unele dintre cele mai avansate date şi tehnici disponibile, vom începe în cele din urma să înţelegem procesele care au modelat universul nostru”, a afirmat Matthew Allen, membru al echipei de la Universitatea din Cardiff, citat de AFP.