Home » D:News » Cometele gigantice care ar putea pune în pericol existenţa vieţii pe Terra

Cometele gigantice care ar putea pune în pericol existenţa vieţii pe Terra

Publicat: 18.01.2016
Obiectele astronomice poartă denumirea unor personajele mitologice

O echipă de astronomi din cadrul Observatorului Armagh şi al Universităţii din Buckingham, Marea Britanie, au raportat că sutele de comete gigantice din apropierea Căii Lactee ar putea reprezenta un pericol pentru existenţa vieţii pe Terra. Primejdia ar fi chiar mai mare decât cea a posibilităţii producerii unor impacturi cu asteroizi.

Cometele gigantice, denumite centauri, au o traiectorie instabilă şi se deplasează în apropierea unor planete cum sunt Jupiter, Saturn, Uranus şi Neptun. În mod ocazional, câmpurile gravitaţionale ale acestor planete resping cometele în direcţia în care este poziţionată Terra.

Centaurii au un diametru cuprins între 50 şi 100 de kilometri, iar masa unui astfel de obiect este mai mare decât cea a tuturor asteroizilor a căror traiectorii s-au intersectat până acum cu cea a Terrei. Calculând frecvenţa cu care centaurii ajung în interiorul sistemului nostru solar, s-a demonstrat faptul că un astfel de obiect cosmic poate lovi planeta Pământ o dată la 40.000 – 100.000 de ani.

Studiind schimbările climatice care au avut loc pe Terra de-a lungul timpului, dar şi întreruperile în progresul civilizaţiilor antice, oamenii de ştiinţă au demonstrat faptul că ultimul centaur a intrat în coliziune cu planeta noastră în urmă cu 30.000 de ani. Totodată, s-a arătat că între anii 10.800 şi 2.300 î.Hr au existat schimbări frecvente în mediul de viaţă de pe Pământ, care ar fi fost cauzate de apariţia cometelor gigantice.  Mai mult decât atât, se pare că unele fenomene ce s-au petrecut în urmă cu câteva milioane de ani, cum este dispariţia dinozaurilor, ar fi fost produse de impactul centaurilor.

„Pe parcursul ultimilor 30 de ani am analizat riscul producerii unei coliziuni între Terra şi alte obiecte cosmice, cum sunt asteroizii. Rezultatele studiilor noastre au arătat că trebuie să aruncăm o privire şi asupra vecinătăţii galaxiei în care ne aflăm. Astfel, vom putea descoperi centauri şi în afara orbitei lui Jupiter. Dacă îi găsim, atunci va trebui să ne temem de faptul că ei ar putea intra, la un moment dat, în coliziune cu planeta Pământ”, a declarat profesorul Bill Napier, unul dintre autorii studiului.

Sursa: sciencedaily.com