Home » D:News » INTERVIU: Oana Ioniţă Năsui, despre programele de formare profesională în industrii culturale

INTERVIU: Oana Ioniţă Năsui, despre programele de formare profesională în industrii culturale

INTERVIU: Oana Ioniţă Năsui, despre programele de formare profesională în industrii culturale
Publicat: 30.09.2017
Oana Ioniţă Năsui, fondator program de formare profesională în industrii culturale şi creative vorbeşte despre Proiectul "Formare Culturală pentru dezvoltare comunitară în cartiere bucureştene" care se derulează în perioada 23 septembrie-21 octombrie.
Reporter: De ce v-aţi orientat către cartiere? Care este semnificaţia acestora?
 
Oana Ioniţă Năsui, fondator program de formare profesională în industrii culturale şi creative – Formare Culturală: Proiectul „Formare Culturală pentru dezvoltare comunitară în cartiere bucureştene” este conceput pentru profesionalizarea specifică a echipelor de management şi de comunicare din organizaţii care fac programare culturală pentru comunităţi mici, restrânse. Ne-am gândit la cartiere pentru că, în barometre de consum cultural, studii sau statistici apare această observaţie că evenimentele culturale au loc cu precădere în centrul oraşelor, iar oamenii trebuie să vină acolo pentru a putea avea acces la ele, nu pot rămâne „acasă” pentru a le vedea / auzi / a se implica. Pe de altă parte, chiar există o reţea de case de cultură, muzee mici, case memoriale, filiale de biblioteci care îşi au sediile în diferite cartiere, fără a fi în centru, care au activitate constantă.
 
Ca atare, credem că nişte planuri de acţiune care să ajute la creşterea şi diversificarea publicurilor, însoţite de studii de caz concrete, ar putea da o mână de ajutor celor care îşi concep proiectele dedicate pentru grupuri deja formate: copii, tineri, seniori, mame, persoane cărora le place jazz-ul etc.
 
Rep.: Aţi scris la un moment dat pe site „Cartierul are câteva trăsături specifice…” Care sunt acestea?
 
O.I.N.: Cartierele din Bucureşti sunt comunităţi care au avut şi au o dezvoltare atipică:
 
– rareori se poate vorbi despre o istorie lungă a unui grup într-un anumit loc (datorită demolărilor şi relocărilor din perioada comunistă şi ulterior);
 
– de multe ori aceste comunităţi au început „forţat”, de exemplu prin punerea laolaltă într-un bloc de locuinţe sau într-o vilă cu mai multe camere, după filtre cum ar fi proximitatea locului de muncă (fabrica, uzina), sau relocarea din rural în urban;
 
– proprietatea privată fiind distrusă ca şi concept, dar şi fizic, în timpul regimului comunist, ideea actuală de proprietate publică şi deci de apartenenţă la ceva împreună este una foarte combinată. De exemplu, în apartamentul meu fac ce vreau (dar apartamentul are pereţi comuni cu altele, are ţevi comune cu întreg blocul) sau doar în apartamentul meu trebuie să fie curat, tot ce e extensie cum ar fi holul, scara de bloc, strada nu sunt treaba mea (deşi ca să ajungi la apartament, treci în fiecare zi prin aceste locuri);
 
– există un tip de „autism” în ceea ce priveşte spaţiul public, care nu este încă un spaţiu comun, ci este mai degrabă un spaţiu al nimănui (eventual de care trebuie să aibă grijă primăria);
 
– fiind foarte puţine sau inexistente, evenimentele culturale din cartiere nu pot fi folosite ca lianturi pentru grupuri şi comunităţi.
 
Deci considerăm că dezvoltarea sănătoasă de comunităţi se face lent, prin eforturi constante de implicare civică şi prin organizarea de evenimente culturale şi educaţionale dedicate specific lor, după nevoi, oportunităţi, interese, gusturi, înclinaţii.
 
Rep.: Aveţi partener Muzeul Municipiului Bucureşti. Există si muzee de cartier? Mai există case de cultură? Putem vorbi de o „cultură de cartier”?
 
O.I.N.: Suntem foarte încântaţi de parteneriatul cu Muzeul Municipiului Bucureşti, care ne găzduieşte la Casa Filipescu-Cesianu de pe Calea Victoriei 151. Muzeul are mai multe muzee, colecţii şi case memoriale în subordinea sa, cu sedii peste tot în oraş. Multe muzee au şi case memoriale care aparţin de acestea, care sunt de asemenea răspândite prin Bucureşti. Sigur că da, există case de cultură în fiecare sector bucureştean. Cât despre o cultură de cartier, da, se poate vorbi, şi asta se datorează chiar colegilor din organizaţii şi instituţii culturale care lucrează local. Aş da câteva exemple, nu exhaustiv: Make a Point în Pantelimon, LA Bomba Studios Rahova-Uranus, programul CRIM (creat de Organizaţia civică Miliţia Spirituală, alături de Centrul de Resurse pentru Participare Publică CeRE, Ecopolis, One World Romania Association, ARDOR şi Grupul pentru Patrimoniu şi Acţiune Civică), Fundaţia Comunitară prin proiectele derulate sau finanţările intermediate etc.
 
Sursa: Mediafax
 

 

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Mii de meteoriți care au ajuns în Antarctica ar putea fi pierduți pentru totdeauna
Mii de meteoriți care au ajuns în Antarctica ar putea fi pierduți pentru totdeauna
România și pierderea Dobrogei. Ionel Brătianu: „Soarta Dobrogei nu depinde de stipulațiile păcii de la Bucureşti”
România și pierderea Dobrogei. Ionel Brătianu: „Soarta Dobrogei nu depinde de stipulațiile păcii de la Bucureşti”
Trucul simplu și rapid prin care să-ți schimbi instant viața în bine
Trucul simplu și rapid prin care să-ți schimbi instant viața în bine
(P) 5 construcții impresionante pe care merită să le vezi măcar o dată in viață
(P) 5 construcții impresionante pe care merită să le vezi măcar o dată in viață
Erupție excepțional de rară pe suprafața Soarelui! O furtună solară se îndreaptă spre Pământ
Erupție excepțional de rară pe suprafața Soarelui! O furtună solară se îndreaptă spre Pământ
(P) Descoperă care e grosimea ideală a unor geamuri de tip termopan pentru un nivel de eco-eficiență crescut
(P) Descoperă care e grosimea ideală a unor geamuri de tip termopan pentru un nivel de eco-eficiență crescut
Test de cultură generală. De ce este special nasul cămilelor?
Test de cultură generală. De ce este special nasul cămilelor?
Astronomii au detectat un semnal ciudat de la o galaxie din apropiere
Astronomii au detectat un semnal ciudat de la o galaxie din apropiere
Chitara cu care John Lennon a înregistrat piesa „Help!”, găsită după 50 de ani
Chitara cu care John Lennon a înregistrat piesa „Help!”, găsită după 50 de ani
165 de ani de la începerea construcţiei Canalului Suez. A scurtat drumul navigatorilor către Europa la doar câteva ore
165 de ani de la începerea construcţiei Canalului Suez. A scurtat drumul navigatorilor către Europa la doar câteva ore
Începând de astăzi, turiștii trebuie să plătească taxă de intrare în Veneția
Începând de astăzi, turiștii trebuie să plătească taxă de intrare în Veneția
Recipientele de la una dintre cele mai populare cafenele din lume vor fi mai mici cu 20%
Recipientele de la una dintre cele mai populare cafenele din lume vor fi mai mici cu 20%
Vot decisiv în Senatul SUA pentru interzicerea TikTok. Ce se întâmplă acum?
Vot decisiv în Senatul SUA pentru interzicerea TikTok. Ce se întâmplă acum?
Haos în centrul Londrei după ce doi cai militari au scăpat de sub control
Haos în centrul Londrei după ce doi cai militari au scăpat de sub control
A fost făcută prima radiografie din lume cu un singur atom
A fost făcută prima radiografie din lume cu un singur atom
Antarctica este împânzită cu vulcani, dar ar putea oare să erupă?
Antarctica este împânzită cu vulcani, dar ar putea oare să erupă?
Cum s-a transformat prietenia dintre I.G. Duca și Constantin Stere într-o relație dușmănoasă?
Cum s-a transformat prietenia dintre I.G. Duca și Constantin Stere într-o relație dușmănoasă?
Substanțele toxice din microplastice pot fi absorbite prin piele, arată un studiu
Substanțele toxice din microplastice pot fi absorbite prin piele, arată un studiu