Home » D:News » Siliconul din implanturile mamare poate duce la moarte celulară

Siliconul din implanturile mamare poate duce la moarte celulară

Credit foto: Shutterstock
Publicat: 18.06.2020

Moleculele de silicon din implanturile mamare ar putea declanșa un proces în celulele umane care ar putea duce la deces, potrivit unui nou studiu.

Cercetătorii de la Universitatea Radboud au demonstrat acest proces în cadrul unui nou studiu. „Totuși, rămân în continuare multe întrebări despre efectele implanturilor mamare din silicon asupra sănătății. Este nevoie urgent de mai multă cercetare”, a spus Ger Pruijn, profesor de chimie biomoleculară la Universitatea Radboud.

Posibilele reacții adverse ale implanturilor mamare cu silicon continuă să fie intens dezbătute de zeci de ani. Există cazuri cunoscute în care implanturile au dus la oboseală severă, febră, dureri musculare și probleme de concentrare. Cu toate acestea, nu există până acum un studiu științific care demonstrează efectul pe care moleculele de silicon le pot avea asupra celulelor umane.

Efectul siliconului asupra celulelor umane

Este cunoscut deja faptul că din implanturile mamare „se scurg” molecule de silicon. Cercetători anterioare, desfășurate în 2016, arată că moleculele de silicon pot migra apoi prin corp prin fluxul sanguin și prin sistemul limfatic. Însă, cercetătorii de la Universitatea Radboud s-au întrebat ce efect ar putea avea moleculele de silicon asupra celulelor la care sunt expuse.

Experimentele au arătat că moleculele de silicon ar declanșat un proces care a dus la moarte celulară, scrie MedicalXPress.

„Am observat similarități cu moartea celulară programată. Acesta este un proces natural numit apoptoză, care are un rol important în eliminarea celulelor din corp. Acest efect pare să depindă de doza de silicon și de mărimea moleculelor de silicon. Efectul este mai puternic atunci când este vorba de o moleculă mai mică”, a explicat Pruijn.

Siliconul din implanturile mamare poate declanșa moartea celulelor

Pentru a analiza efectul siliconului asupra celulelor umane, cercetătorii au adăugat molecule mici de silicon la trei tipuri diferite de celule umane. „O celulă a fost mai sensibilă la efectul siliconului față de celelalte două. Acest lucru sugerează că sensibilitatea celulelor umane la silicon variază”, a adăugat Pruijn.

Efectele descoperite de cercetători au dus la o serie de alte întrebări. „Am observat că siliconul induce schimbări moleculare în celule, dar nu știm încă dacă aceste schimbări ar putea, spre exemplu, duce la un răspuns autoimun. Asta ar putea explica reacțiile adverse la implanturi”, a mai subliniat cercetătorul.

Avertismente legate de implanturile mamare