Home » D:News » NASA anunță că telescopul Hubble a observat o „umbră care se mișcă” în spațiul îndepărtat

Publicat: 27.06.2020

Telescopul spațial Hubble al NASA a surprins o „umbră de liliac” produsă de mișcările unei planete nou-născute. Agenția spațială americană a comparat evenimentul cu mișcările unor aripi de liliac.

„Umbra se mișcă asemenea aripilor unei păsări”, a declarat Klaus Pontoppidan, astronom de la Space Telescope Science Institute (STScI) din Baltimore. Pontoppidan este autorul principal al studiului care prezintă descoperirea recentă.

Steaua, numită HBC 672 și aflată la aproape 1.400 de ani-lumină de nebuloasa Serpens, are doar 1 sau 2 milioane de ani, ceea ce o face un „bebeluș” după standardele cosmice. Steaua produce o umbră din cauza discului care o înconjoară.

Hubble a surprins o „umbră care se mișcă” în spațiul îndepărtat

„Avem o stea înconjurată de un disc, iar discul nu este la fel ca inelele lui Saturn. Discul său nu este plat. Este umflat, așa că dacă lumina stelei se deplasează vertical, poate continua în plan vertical pentru că nu este blocată de nimic”, a explicat Pontoppidan.

Dar dacă discul blochează cu adevărat lumina, aceasta „nu mai poate scăpa așa că produce o umbră”, a mai adăugat cercetătorul.

Discul care înconjoară tânăra stea este cel mai probabil compus din gaze, praf și rocă. De asemenea, are două vârfuri în colțuri opuse, asemănătoare unei șa de călărie. Astfel, lumina care trece prin disc ajunge să arate ca două aripi în mișcare.

Explicația oamenilor de știință pentru umbra care seamănă cu niște „aripi de liliac”

Discul în sine este prea mic și prea departe pentru ca telescopul Hubble să îl observe în mod direct, așa că echipa de cercetători a trebui să se mulțumească doar cu analizarea umbrei sale.

Astronomii bănuiesc că o planetă din orbita stelei ar putea să modifice forma discului, precum și mișcarea umbrei. O astfel de planetă ar avea nevoie de 180 de zile de pe Pământ pentru a-și înconjura steaua părinte, scrie Futurism.

Deși steaua este extrem de tânără, discul său din rocă și praf este enorm. Doar umbra sa ar fi de sute de ori mai mare decât întregul nostru Sistem Solar, potrivit NASA. Lumina ar avea nevoie de mai mult de o lună să parcurgă acea distanță.

Oamenii de știință au reușit să creeze o imagine colorată superbă care arată steaua și „umbra sa de liliac”.

Telescopul Hubble a surprins momentele finale prin care trec stelele înainte să moară