Home » D:News » Picaturile de apa sunt precum gaurile negre ?

Picaturile de apa sunt precum gaurile negre ?

Publicat: 17.12.2008
Pentru a afla raspunsul la aceasta intrebare, cercetatorii Universitatii din Nottingham au studiat proprietatile neobisnuite ale banalei picaturi de apa. Conform primelor concluzii, levitarea picaturilor de apa poate simula cu succes atat dinamicile subatomice cat si cele cosmologice ale materiei.

Richarh Hill si Laurence Evans, doi fizicieni britanici de prestigiu, s-au dedicat studierii picaturilor de apa, studiind suprafata de tensiune care mentine picatura int-o singura forma caracteristica. Pe baza acestei proprietati unice a fluidelor, cei doi cercetatori au concluzionat ca banalele picaturi pot fi folosite pentru a modela alte forte fizice de coeziune. Spre exemplu, orizontul unei gauri cosmice poate fi asemanat uneori cu o “membrana intinsa sub o suprafata de tensiune”. Forte similare actioneaza si pentru a preveni dispersia atomilor.
Echipa de cercetatori a creat in laborator conditii de levitare a picaturilor de apa folosind un efect denumit diamagnetism. Acesta se realizeaza atunci cand un camp magnetic extern este aplicat picaturilor de apa, care la randul lor isi creaza propriul camp magnetic, creand astfel o forta repulsiva suficient de puternica pentru a contracara gravitatia.
In aceste conditii, cercetatorii au descoperit in premiera ca o picatura de apa cu diametrul de doar 1 centimetru atinge 3 revolutii de miscare pe secunda, iar forma sa devine triangulara.
“Extraordinarul acestei descoperiri consta in capacitatea de a reproduce intr-un singur experiment, circa 100 de ani de teorii si ipoteze in dinamica fluidelor”, afirma profesorul Vitor Cardoso din cadrul Universitatii din Mississippi.