Prima pagină D:News

Suntem pe cale sa ne teleportam

08.03.2010 | ● Vizualizări: 740
Suntem pe cale sa ne teleportam     no tags + zoom
Galerie foto (2)

Multi cercetatori cred ca studierea fenomenului “legaturii cuantice” le va oferi, curand, abilitatea teleportarii instantanee a unui obiect oriunde in galaxie.

Nu este vorba tocmai despre versiunea de teleportare prezentatain filmul stiintifico-fantastic "Star Trek", in care un obiectdispare si apoi reapare intr-o alta locatie. Mai degraba, fenomenulse rezuma la "imperecherea" a doi atomi diferiti, astfel incat unuldintre ei sa preia proprietatile celuilalt.

"Potrivit teoriei cuantice, totul vibreaza. Atunci cand doielectroni sunt amplasati unul in apropierea celuilalt, ei vibreazala unison. Atunci cand sunt separati, incep focurile de artificii",declara fizicianul Michio Kaku, invitat frecvent al emisiunilordespre Stiinta difuzate de Discovery Channel.

Este si momentul in care legatura cuantica - descrisa uneori si ca"teleportare" - incepe. "Un cordon ombilical invizibilincepe sa lege cei doi electroni. Si pot fi separati, apoi, dupavoie, de o distanta fie ea si cat o galaxie, fara ca aceastalegatura sa se intrerupa. Atunci, daca intr-unul dintre electronieste generata vibratia, cumva, la capatul celalalt al galaxiei,celalalt electron stie exact ce face omologul sau", sustine acelasiKaku.

Acest proces se intampla chiar mai repede decat cu viteza luminii,spun fizicienii. Legatura cuantica nu este o idee noua - Einstein a facut candva ofaimoasa referire la ea, numind-o "actiune bizara la distanta" -dar cercetatorii nu au reusit decat acum 30 de ani sa observepentru prima oara procesul.

Lucrarile de cercetare se desfasoara in cadrul Institudului deCuantica Unificata al Universitatii Maryland. Intr-un laboratoraflat la subsol, fizicianul Christopher Monroe a reusit sa"imperecheze" cu succes doi atomi ce comunica intre ei pe odistanta de aproximativ un metru. Totusi, cercetatorul este departede a putea teleporta o fiinta vie. Problema cu aceasta actiunea,sustine Kaku, este aceea ca "trebuie sa fi distrus pentru ca trupulsa iti fie teleportat in cealalta parte a camerei. Asadar, daca aifost dezintegrat si teleportat, atunci cine este persoana carereapare? Cei doi au aceleasi amintiri, aceleasi glume, totulidentic, numai ca originalul a fost distrus in procesulteleportarii."

Sursa: NPR