Prima pagină D:News

Schimbările climatice afectează culoarea penajului păsărilor

02.23.2011 | ● Vizualizări: 163
Încălzirea globală schimbă culoarea penajului păsărilor     biologie, pasăre, huhurez mic, evoluţie, selecţie, încălzire globală, schimbare climatică + zoom

Efectele schimbărilor climatice se reflectă şi în culoarea „hainei” huhurezilor mici, susţin cercetătorii ornitologi din Finlanda – un exemplu de evoluţie prin selecţie naturală, surprinsă „în acţiune”.

Huhurezul mic este o specie de răpitoare nocturnă larg răspândită în Europa (inclusiv în România), înrudită cu bufniţa şi cucuveaua.

Specia se prezintă în două variante de culoare: unele exemplare au penajul predominanat cenuşiu, în timp ce altele sunt ruginii; culoarea penajului este determinată genetic şi nu se schimbă în cursul vieţii.

În Finlanda, cercetătorii de la Universitatea din Helsinki au observat că, în ultimii ani, a crescut proporţia exemplarelor ruginii: de la 30%, în urmă cu un deceniu, ele au ajuns acum să constituie 50% din populaţia de huhurez mic.

După opinia cercetătorilor, schimbarea se datorează modificărilor climatice. În iernile mai grele, mortalitatea huhurezilor mici ruginii e mai mare; supravieţuiesc mai multe exemplare cenuşii, care ies mai puţin în evidenţă pe fondul peisajului alb decât cele ruginii, mai vizibile pentru prădători.

Studii genetice anterioare au sugerat că exemplarele ruginii au şi alte dezavantaje - determinate tot genetic - cum ar fi un sistem imunitar mai slab şi un metabolism mai intens, care le sileşte să consume mai multă hrană, un lucru dificil în iernile grele.

Însă, în iernile mai blânde ale ultimilor ani, au supravieţuit mai multe exemplare ruginii, ceea ce explică creşterea proporţiei păsărilor cu asemenea penaj.

Cu alte cuvinte, afirmă specialiştii, selecţia determinată de climă, chiar pe termen foarte scurt, poate direcţiona evoluţia în cadrul populaţiei.