Home » D:News » Furnicile reţin mirosul inamicului în „memoria colectivă”

Furnicile reţin mirosul inamicului în „memoria colectivă”

Publicat: 22.02.2012
Coloniile de furnici, unele dintre cele mai vechi forme de organizare socială, sunt alcătuite din indivizi capabili să păstreze amintirea inamicilor în memoria colectivă, spun oamenii de ştiinţă.

Atunci când o furnică se luptă cu un intrus dintr-o altă colonie, ea îi reţine mirosul şi transmite informaţiile legate de acesta celorlalţi membri din colonie. În acest mod, fiecare individ din grup poate identifica ulterior inamicul.

Pentru multe specii de furnici, secretul menţinerii coeziunii unei colonii stă în chimie. Membrii unui astfel de grup se identifică între ei cu ajutorul unei „semnături chimice” care acoperă corpul fiecărui individ.

Descoperirile vin în urma unui studiu efectuat de cercetătorii de la Universitatea Melbourne din Australia. Cercetarea s-a bazat pe monitorizarea furnicilor-ţesătoare tropicale (Oecophylla smaragdina), care trăiesc în copaci, unde formează colonii de până la 500.000 de membri. Astfel, s-a observat că atunci când membrii unei colonii simt o „semnătură” necunoscută o percep automat ca pe un inamic sau un invadator.

Furnicile însărcinate cu apărarea coloniei reacţionează mult mai violent atunci când întâlnesc inamici cu care câteva dintre lucrătoare se întâlniseră anterior.

Mai mult, cercetătorii au explicat că furnicile din colonie sunt capabile să reacţioneze ca urmare a unei atenţionări venite din partea unui singur membru, care se întâlnise cu inamicul în trecut.

Oamenii de ştiinţă spun că, prin analogie cu lumea umană, aici ar fi vorba despre un fel de „înţelepciune colectivă” a furnicilor.