Home » D:News » Este oficial: T-rex avea cea mai puternică muşcătură

Este oficial: T-rex avea cea mai puternică muşcătură

Publicat: 01.03.2012
Pe baza unui studiu recent, o echipă de paleontologi britanici a stabilit că cel mai cunoscut dinozaur carnivor poseda cea mai puternică muşcătură dintre toate vieţuitoarele terestre care au trăit până în prezent.

Estimările rezultate din mai multe studii anterioare sugerau că împresionantul T-rex ar fi avut o muşcătură relativ modestă, a cărei forţă era comparabilă cu cea a aligatorilor moderni.

Însă ultimele cercetări vin cu date noi, conform cărora uriaşul dinozaur carnivor avea o muşcătură pe măsura faimei şi înfăţişării sale.

Studiul a fost condus de către dr. Karl Bates din cadrul Laboratorului de Biomecanică de pe lângă Universitatea din Liverpool.

Dr. Bates, alături de profesorul Peter Falkingham din cadrul Universităţii din Manchester, a folosit drept model pentru studiu replica unui schelet de T-rex expusă în Muzeul din Manchester.

„Am digitalizat imaginea craniului cu ajutorul unui scaner cu laser, obţinând un model 3-D al oaselor şi musculaturii craniului. Pe acest model computerizat, cercetătorii au putut măsura forţa muşcăturii, obţinând o valoare de 30.000 – 60.000 newtoni – echivalentul forţei cu care greutatea unui elefant de talie mijlocie ar apăsa asupra unui om.

Forţa se modifica în funcţiile de stadiile de creştere parcurse de dinozaur.

„Evident, pe măsură ce craniul său creştea şi se dezvolta, la fel se întâmpla şi cu forţa muşcăturii sale”, explică dr. Bates.

Însă creşterea era disproporţionat de mare, forţa muşcăturii crescând mult mai mult decât ar fi fost de aşteptat dacă relaţia dintre cele două mărimi ar fi fost liniară.

Acest fenomen sugerează că dieta prădătorului terestru suprem se modifica în funcţie de maturizarea sa. În aceste condiţii, probabil doar exemplarele mature de T-rex erau capabile să sfâşie şi să străpungă pielea groasă şi tare a marilor dinozaurilor erbivori.

„Cred că toată lumea se aştepta ca T-rex să fi avut o muşcătură puternică, doar că forţa dezvoltată de maxilarele sale era cu mult mai mare decât credeam până în prezent. Iar forţa sa creştea atâta timp cât creştea şi dinozaurul carnivor, ceea ce este un fapt surprinzător.” este de părere şi dr. Bill Sellers, cercetător din cadrul Universităţii din Manchester.