Home » D:News » Nasul de cămilă: inspiraţie pentru împădurirea Saharei?

Nasul de cămilă: inspiraţie pentru împădurirea Saharei?

Publicat: 04.03.2012
O echipă de oameni de ştiinţă lucrează la un plan ambiţios care vizează plantarea unei păduri în Deşertul Sahara. Pentru îndeplinirea acestui deziderat, cercetătorii se vor baza pe principii foarte asemănătoare cu cele pe baza cărora funcţionează sistemul respirator al cămilelor.

Cercetătorii vor construi pentru început o uriaşă seră în Qatar, ale cărei costuri finale vor atinge cifra de 5,25 milioane USD.

Planul intitulat Sahara Forest Project va folosi apa de suprafaţă, precum şi apa pompată de la adâncimi de peste 200 metri, pentru a iriga copacii, plantele şi culturile de alge care vor sta la baza viitorului biotop forestier din Sahara.

Sistemul de irigaţie va funcţiona într-un mod asemănător cu nările cămilelor, prin condensarea apei pe care căldura o evaporă în fiecare zi.

Când o cămilă expiră aer umed, nasul său îl absoarbe instantaneu, condensând în interiorul nărilor fiecare picătură de apă pentru a evita deshidratarea cavităţii nazale în condiţiile arşitei din deşert. Prin intermediul aceluiaşi mecanism, nările cămilei absorb umiditatea din aerul nopţii pentru o hidratare optimă a cavităţii nazale.

Inspiraţi de această adaptare ideală a cămilei, designerii proiectului afirmă că suprafaţa de 10.000 de metri pătraţi a serei va funcţiona asemănător. Cu ajutorul energiei furnizate e de panourile solare, cercetătorii vor pompa apa în interiorul uriaşei structuri acoperită de sticlă.

Aerul încins din deşert va evapora umezeala depusă pe seră în timpul nopţii, dar gardurile vii plantate în puncte strategice vor funcţiona ca un aparat de aer condiţionat, păstrând în interiorul serei o temperatură propice creşterii plantelor.

„Proiectul pilot din Qatar va demonstra beneficiile reducerii deşeurilor din sistemele tehnologice. Mesajul nostru vizează soluţiile potrivite pentru mediul ambiant, dezvoltarea societăţilor umane şi are o importanţă economică pe termen lung”, declară Joakim Hauge, director general al Sahara Forest Project.

Plantele şi algele cultivate într-o primă etapă vor fi folosite în producţia de biomasă.

Surse: Daily Mail, Sahara Forest Project