Home » D:News » O descoperire genetică poate duce la producerea primului anticoncepţional masculin

Publicat: 25.05.2012
Experimentele de laborator efectuate pe şoareci au dus la descoperirea unei gene responsabile de etapele finale ale producţiei de spermatozoizi din organism. Autorii studiului publicat în periodicul PLoS Genetics susţin că un medicament care ar putea inhiba gena respectivă poate deveni un anticoncepţional cu efect reversibil pentru bărbaţi.

Cercetătorii din cadrul Center for Reproductive Health, afiliat Universităţii din Edinburgh, cercetau cauzele infertilităţii masculine. În această etapă, oamenii de ştiinţă au manipulat materialul genetic al şoarecilor masculi, astfel încât rozătoarele să devină infertile, apoi au studiat mutaţiile care au dus la infertilitate şi au identificat o genă numită Katnal1, care are un rol important în producţia de spermatozoizi.

Gena respectivă codifică sinteza unei proteine importante pentru celulele care produc spermatozoizii. Fără această proteină, spermatozoizii nu se pot structura complet, iar organismul îi resoarbe.

Cercetătorii cred că pot face manipulări similare şi în cazul bărbaţilor, fără efecte secundare.

„Dacă vom descoperi o modalitate de a identifica şi izola gena Katnal1 şi la bărbaţi, vom reuşi să producem un contraceptiv masculin non-hormonal. Efectele pilulei vor fi reversibile, deoarece gena Katnal1 influenţează doar celulele spermatice aflate în ultimele stadii de dezvoltare şi nu capacitatea organismului de a produce spermatozoizi.”, declară dr. Lee Smith din cadrul Universităţii din Edinburgh, care adaugă că producerea anticoncepţionalului masculin va fi totuşi una „relativ dificilă”, deoarece proteina implicată se găseşte în interiorul celulelor şi oamenii de ştiinţă lucrează încă la o metodă care să permită extragerea ei.