Home » D:News » Supervulcanii vor erupe mult mai repede decât se credea

Supervulcanii vor erupe mult mai repede decât se credea

Publicat: 31.05.2012
Până în prezent, se credea că supervulcanii au perioade de linişte de circa 200.000 de ani înainte de a-şi dezlănţui erupţiile devastatoare. Însă un studiu recent demarat de vulcanologii americani demonstrează că magma acumulată în aceşti vulcani de dimensiuni uriaşe poate erupe la doar câteva sute de ani de la atingerea punctului critic de explozie.

Cercetătorii au studiat în acest sens mostre de roci prelevate din supervulcanul de la Long Valley din California. Erupţia acestuia s-a petrecut în urmă cu circa 760.000 ani şi a acoperit cu cenuşă vulcanică jumătate din continentul nord-american.

Erupţiile acestor supervulcani pot arunca în atmosferă mii de kilometri cubi de cenuşă şi roci, cantităţi de sute de ori mai mari decât cele produse de cea mai mare erupţie din istoria umanităţii.

Erupţiile de aceste proporţii pot elibera atât de multă cenuşă în atmosferă, încât pot modifica dramatic clima pe planetă pentru intervale de ani de zile. Conform unei teorii ştiinţifice, erupţia supervulcanului aflat acolo unde astăzi este Lacul Toba din Indonezia, erupţie petrecută în urmă cu 700.000 ani, a dus aproape la dispariţia oamenilor de pe planetă.

Despre supervulcani se cunoaşte foarte puţin, majoritatea informaţiilor find bazate pe studierea cristalelor de zirconiu, care conţin mici cantităţi de elemente radioactive, a căror vârstă poate fi estimată prin aceleaşi metode prin care se determină vârsta fosilelor de dinozauri. Studierea cristalelor de zirconiu sugerase că perioada de timp dintre formarea bazinelor uriaşe de acumulări de magmă şi erupţiile propriu-zise durează sute de mii de an.

Dar noi cercetări arată că intervalul poate fi mult mai scurt decât se credea.

În prezent, vulcanologul Guilherme Gualda din cadrul Universităţii Vanderbilt a studiat câteva mostre de roci din cadrul depozitului Bishop Tuff din Long Valley, folosind o metodă diferită: analiza cristaellor de cuarţ, în locul celor de zirconiu. El a ajuns la concluzia că acumulările uriaşe de magmă sunt de-a dreptul „efemere” la scară geologică, deoarece la circa 500 ani de la formarea lor se produc erupţiile supervulcanilor.

În prezent, geologii nu cred că vreunul dintre supervulcanii tereştri prezintă pericol iminent de erupţie. Nu se ştie care va fi situaţia peste câteva sute de ani.