Home » D:News » Igiena orală deficitară poate favoriza apariţia cancerului

Igiena orală deficitară poate favoriza apariţia cancerului

Publicat: 13.06.2012
Specialiştii au descoperit o legătură între nivelul bacteriilor bucale şi decesul provocat de cancer. Cei care nu se spală pe dinţi în mod corespunzător riscă să dezvolte diverse tipuri de cancer şi să aibă parte de o moarte prematură, spun oamenii de ştiinţă.

Aceştia spun că infecţia şi inflamaţia joacă un rol important în dezvoltarea a aproximativ 20% dintre cancere, fiind elemente importante în bolile gingiilor, cauzate de placa dentară, sau placa bacteriană („stratul” de bacterii prezente la nivelul cavităţii bucale.) Bolile gingivale cauzează respiraţie urât mirositoare, sângerări ale gingiilor şi chiar pierderea dinţilor. De asemenea, ele au implicaţii în apariţia unor boli cronice, printre care şi bolile de inimă. În aceste cazuri, inflamaţia trece de la gingii în sânge.

E adevărat, cercetătorii suedezi care au lucrat la ultimul studiu ce analizau importanţa igienei orale au recunoscut că nu pot dovedi existenţa unei relaţii de cauzalitate între apariţia cancerului şi placa dentară. Igiena dentară poate fi însă un indicator al altor factori legaţi de stilul de viaţă şi asociaţi cu cancerul.

Timp de 24 de ani, studiul a urmărit starea de sănătate a 1.390 de adulţi din Stockholm. În momentul începerii studiului, toţi participanţii aveau vârste cuprinse între 30 şi 50 de ani. Pe lângă întrebările legate de igiena personală, subiecţii au fost supuşi unui consult stomatologic pentru a li se afla nivelul de tartru, placă bacteriană sau boli gingivale. Rezultatele au arătat că niciunul dintre participanţi nu suferea de boli gingivale, însă unii dintre ei aveau niveluri diferite ale plăcii bacteriene pe gingii şi dinţi. Din 1985 şi până în 2009, 58 de indivizi au decedat, dintre care 35 ca urmare a diferitelor forme de cancer. Vârsta medie de deces a fost de 61 ani pentru femei şi 60 pentru bărbaţi.

Statisticile au arătat că femeile ar fi putut să mai trăiască, în medie, încă 13 ani, iar bărbaţii 8,5 ani, ceea ce face ca moartea lor să fie considerată prematură. Decesele în rândul femeilor au fost cauzate, în mare parte, de cancerul la sân, în timp ce responsabile pentru decesele bărbaţilor au fost mai multe tipuri de cancer.

Cercetătorii au remarcat faptul că placa dentară a fost mai dezvoltată în rândul celor decedaţi decât în al celor care au supravieţuit. Chiar şi după ce specialiştii au luat în considerare alţi factori de risc precum vârsta, fumatul şi frecvenţa redusă cu care oamenii au mers la dentist, legătura între placa dentară şi moartea prematură a rămas semnficativă.