Home » Natură » Trandafirul albastru a fost creat în laborator cu ajutorul bacteriilor

Trandafirul albastru a fost creat în laborator cu ajutorul bacteriilor

Publicat: 28.10.2018
În simbolistica contemporană, trandafirul albastru reprezintă ceva intangibil, un vis imposibil de realizat. Şi asta deoarece în pofida eforturilor depuse de grădinari, botanişti şi cercetători, nu există în natură şi nici nu a fost creat vreodată într-un laborator. Cel puţin până în prezent. Cei pe care-i vedem în florării sunt în realitate trandafiri albi pulverizaţi cu coloranţi artificiali.
Cel puţin până ieri, pentru că astăzi, graţiei biotehnologiei moderne, trandafirul albastru există cu adevărat. Cercetatorii au descoperit o modalitate de a injecta enzimele care produc pigmenţii tipici bacteriilor în petalele unui trandafir alb, care astfel, devine albastru. Studiul, realizat de o echipă de cercetători chinezi, a fost publicat în revista ACS Synthetic Biology.

Pe scurt, oamenii de ştiinţă au ales două enzime bacteriene care pot converti L-Glutamina, un aminoacid prezent în petalele de trandafir, în indigoidina, un pigment albastru. Echipa a proiectat o tulpina de Agrobacterium tumefaciens conţinând două gene producătoare de pigment utilizat adesea în biotehnologia plantelor. Când cercetătorii au injectat bacteriile într-o petală albă, acestea au transferat genele care produc pigmentul genomului trandafirului, iar tenta albastră s-a răspândit rapid din locul injectării, scrie Rador

Încercările de a crea flori cu culori deosebite care să depăşească preceptele estetice stricte ale mamei natură, evoluează continuu. În 2017, cercetatorii japonezi au crat prima crizantemă albastră prin adăugarea a două gene. Astfel, intervenţiile asupra ADN-ul şi modificarea acestuia în funcţie de gustul estetic al omului reprezintă noua provocare a horticulturii moderne.