Home » Natură » Peştii din adâncurile oceanelor pot vedea în culori

Peştii din adâncurile oceanelor pot vedea în culori

Publicat: 14.05.2019
Oamenii şi alte vertebrate au dificultăţi în a vedea în lumină slabă, dar se pare că peştii nu au deloc această problemă. Cauza acestei adaptări se află în codul lor genetic.

Evoluţia speciilor de pe uscat sau din adâncurile mărilor şi al oceanelor a condus spre diferite adaptări ale ochilor. Astfel, unele specii precum cea a noastră, sunt incapabile de a vedea în culori atunci când se află într-un mediu cu lumină slabă. În schimb, procesul evolutiv le-a permis speciilor de peşti care trăiesc la adâncimi mari să vadă în culori în mediile în care oamenii nu ar putea distinge nimic.

Oamenii de ştiinţă au analizat codurile genetice a 101 specii de peşti care îşi au habitatul în adâncurile mării, la aproximativ 1.600 de metri de suprafaţa mării şi au descoperit că o parte dintre acestea au dezvoltat sisteme vizuale care le permit să vadă în condiţii de luminozitate scăzută, conform Reuters.

În condiţiile competiţiei pentru hrană de sub suprafaţa mării, o adaptare care permite recunoaşterea culorilor se poate dovedi un avantaj imens. De fapt, această sensibilitate crescută a aparatului vizual se poate dovedi de folos nu doar în ceea ce priveşte identificarea surselor de hrană, ci şi în ceea ce priveşte găsirea partenerilor pentru reproducere şi evitarea potenţialilor prădători. „Ochii lor sunt cu siguranţă foarte sensibili, credem că abilitatea lor de a vedea în întuneric este foarte dezvoltată”, explică biologul evolutiv Zuzana Musilova de la Universitatea Charles din Praga şi parte a echipei care a derulat studiul citat.

Pentru a înţelege modul în care s-au adaptat unele specii de peşte la habitatul din adâncurile mării, trebuie să înţelegem modul în care sistemul vizual a evoluat în cazul speciei noastre.Astfel, pentru a vedea, oamenii au în ochii lor două tipuri de celule, celulele cu con, pentru vederea pe timpul zilei şi celulele cu bastonaşe pentru vederea pe timp de noapte. Celulele bastonaşe conţin un tip de fotopigment, numit rodopsină. Acesta permite identificarea formelor în lumină slabă, în cazul vertebratelor.

În cazul speciilor care s-au adaptat mediului cu lumină scăzută s-a ajuns la concluzia că celulele bastonaş să fi evoluat şi să permită vederea în culori. În cazul unei specii identificându-se 38 de copii ale genei răspunzătoare de producerea rodopsinei.