Home » Natură » Ce au în comun o specie de dinozauri şi oamenii? Aparent, o maladie foarte rară

Ce au în comun o specie de dinozauri şi oamenii? Aparent, o maladie foarte rară

Publicat: 17.02.2020
Studierea unei fosile de dinozaur descoperită în Canada a relevat că acesta suferea de Histiocitoza Langerhans, o boală rară de care pot suferi şi oamenii.

Atunci când ne gândim la dinozauri, în general,ne gândim la ei ca la acele animale care au dominat lumea cu mult înainte ca oamenii să evolueze şi mai puţin la bolile de care aceştia sufereau. Un studiu recent arată că un dinozaur care a trăit în ceea ce în prezent numim Alberta Canada a suferit de Histiocitoza Langerhans, o maladie care se manifestă chiar şi în prezent şi de care suferă chiar şi unii oameni, notează Science Alert.

Cercetătorii de la Universitatea Tel Aviv au analizat rămăşiţele unui hadrozaur, un dinozaur erbivor care a trăit în urmă cu aproximativ 66 milioane de ani; mai exact oamenii de ştiinţă au analizat 11 segmente ale oaselor din coadă şi au ajuns ala concluzia că opt dintre acestea prezentau leziuni neobişnuite, care nu au mai fost observate anterior în cazul dinozaurilor. „Am observat cavităţi mari în două dintre segmentele vertebrelor”, explică Hila May, expert în anatomie evoluţionară.

Acestea leziuni i-au intrigat pe cercetători şi de aceea aceştia au decis să folosească tomografia computerizată pentru a obţine detalii fine ale cavitaţilor identificate în două vertebre. Aceste tomografii au confirmat speculaţiile cercetătorilor: histiocitoza Langerhans, această formă rară de cancer exista şi în Cretacic, în urmă cu 66 de milioane de ani.

Histiocitoza Langerhans este o maladie rară care afectează unele dintre celule care se formează în măduva osoasă şi care are o incidenţă de aproximativ patru-cinci cazuri la milion. Oamenii de ştiinţă explică faptul că acesta nu este prima dată când această formă de cancer care este identificată la alte animale: o serie de mamifere mici şi chiar tigri. Totuşi, aceasta este prima dată când semne ale maladiei sunt identificate în cazul unor fosile.

„În cele din urmă, scopul acestor studii este de a înţelege cauza reală a acestor boli şi ce mecanisme evolutive le-au permis să se dezvolte şi să supravieţuiască”, explică Israel Hershkovitz, paleopatolog al Universităţii Tel Aviv.

Studiul a fost publicat în Scientific Reports.