Home » Știință » 70% din genele noastre sunt similare cu cele ale unei specii de viermi

70% din genele noastre sunt similare cu cele ale unei specii de viermi

Publicat: 20.11.2015
O echipă internaţională, coordonată de cercetători din cadrul Insitutului de Ştiinţă şi Tehnologie al Universităţii din Okinawa, Japonia, a realizat segmentarea genomurilor a două specii de viermi acvatici, cunoscuţi sub numele de viermi-ghindă şi au descoperit că aceştia au gene similare cu multe dintre animalele cunoscute nouă.

Mai mult decât atât, o parte din structura genetică a acestor vieţuitoare este asemănătoare cu cea a omului.

Pe parcursul cercetărilor au fost descoperite peste 8600 de familii de gene caracteristice deuterostomiilor, o specie de animale care a trăit pe Terra în urmă cu 550 de milioane de ani.

Pe parcursul evoluţiei formelor de viaţă, aceste gene au fost transmise unei varietăţi impresionante de animale, de la viermi şi stele de mare, până la câini şi chiar oameni. În cazul speciei umane, se pare că aproximativ 70 de procente din genele noastre ar proveni de la acest strămoş comun.

Acum 550 de milioane de ani, o mare diversitate de animale au început să apară, în timpul fenomenului cunoscut sub denumirea de Explozia Cambriană. Astfel, pe Terra şi-a făcut apariţia un număr enorm de vietăţi, ale căror caracteristici erau extrem de diverse. Datorită segmentări genomului grupului deuterostomiilor, oamenii de ştiinţă pot afla cum au evoluat aceste animale, începând cu Era Cambriană.

Viermii-ghindă sunt vieţuitoare marine, care trăiesc pe fundul oceanelor şi se hrănesc cu materia rămasă în urma filtrării apei prin propriul corp. Pentru analize, specialiştii au folosit două specii de viermi, Ptychodera flava, recoltaţi din apropierea insulelor Hawaii, respectiv Saccoglossus kowalevskii, întâlniţi în apele Oceanului Atlantic. Exemplarele găsite au fost analizate pentru a li se segmenta genomul şi a se afla, astfel, similarităţile cu structura genetică a strămoşului comun.

Pe parcursul cercetărilor, specialiştii au făcut comparaţii între genomul a 32 de specii de animale şi cel al viermilor-ghindă. Au fost descoperite, astfel, peste 8600 de gene omoloage, provenind de la o formă de viaţă comună: deuterostomiile. În acest fel, s-a putut demonstra faptul că unele părţi anatomice ale animalelor au o structură genetică similară, printre acestea: braţele umane, aripile păsărilor sau aripioarele peştilor.

Duplicarea continuă a genomurilor animalelor a făcut ca cele 8600 de gene comune deuterostomiilor şi oamenilor să corespundă unui număr de cel puţin 14.000 de gene ale ADN-ului uman, adică 70% din total.

Cercetările au mai pus în evidenţă un grup de gene caracteristic atât viermilor-ghindă, cât şi oamenilor. Acestea s-au transmis de la deuterostomii către celelalte specii de animale, pe parcursul procesului de evoluţie a formelor de viaţă vertebrate. O dovadă a asemănării genetice dintre noi şi specia de viermi amintită este prezenţa unui organ similar ca structură: faringele. Acesta este întâlnit în cazul animalelor vertebrate, care au apărut şi s-au dezvoltat în mod diferit faţă de vieţuitoarele cu structură nevertebrată.