Home » Știință » TOP 9 realizări spaţiale ale anului 2015 – FOTO, VIDEO

TOP 9 realizări spaţiale ale anului 2015 – FOTO, VIDEO

Publicat: 29.12.2015
2015 a fost un an de aur pentru explorarea Universului datorită misiunilor NASA şi ESA, care au fost planificate cu decenii în urmă, relatează Sciene Alert.

Revista online dedicată ştiinţei, Science Alert, a realizat un top 10 al celor mai importante evenimente din spaţiu ale anului 2015:

1. NASA anunţă că a găsit semne care indică prezenţa apei pe planeta Marte

NASA a anunţat că au fost descoperite dovezi spectrale ale prezenţei sărurilor hidratate pe Marte, precizând însă că nu au fost găsite probe directe ale prezenţei apei în stare lichidă pe planeta roşie.

Savanţii americani sunt de părere că acele fâşii de sare hidratată – care au o culoare întunecată – ce apar pe scoarţa planetei Marte sunt în mod direct asociate cu fluxurile de apă care curg în mod periodic pe planeta roşie.

Există numeroase implicaţii ale existenţei apei pe Marte, deoarece orice depozit de apă lichidă duce la o creştere considerabilă a posibilităţii ca microbii să fie prezenţi la suprafaţa acestei planete. În plus, pentru viitoarele echipaje de astronauţi care ar ajunge pe Marte, identificarea proviziilor de apă, la mică adâncime sub scoarţă, i-ar ajuta să trăiască pe planetă pe baza unor rezerve locale.

2. Noile descoperiri despre Pluto

Unul dintre cele mai importante rezultate ştiinţifice ale anului, dacă nu ale deceniului, a fost descoperirea noilor caracteristici ale planetei pitice din Sistemul nostru Solar.

Sonda americană New Horizons s-a apropiat la cea mai mică distanţă de planeta Pluto, pe orbita căreia a petrecut peste opt ore pentru o serie de experimente ştiinţifice ce au vizat studierea atmosferei acesteia şi realizarea de fotografii.

Cu această ocazie, au fost difuzate imagini cu relieful muntos accidentat al planetei pitice, cu văile şi câmpiile ei plate, precum şi cu dunele descoperite pe Pluto.

3. Realizările Philae şi descoperirile Rosetta

Sonda spaţială Rosetta a fost lansată în 2004 de către Agenţia Spaţială Europeană şi până în prezent este prima sondă care se roteşte în jurul unei comete, Ciuriumov-Gherasimenko. În noiembrie 2014, robotul Philae s-a aşezat pe suprafaţa corpului cosmic, devenind primul dispozitiv spaţial creat de oameni care a reuşit să se plaseze pe o cometă.

Echipat cu 10 instrumente ştiinţifice, robotul a lucrat intens în primele 60 de ore, înainte de a se opri, din cauza unei luminozităţi insuficient de intense pentru a-i reîncărca bateriile solare. Philae s-a „trezit” dintr-o dată pe 13 iunie 2015, a stabilit de mai multe ori contactul cu Terra, dar nu a mai comunicat cu specialiştii europeni de pe 9 iulie, făcându-i pe aceştia să creadă că robotul a fost parţial avariat.

Cu ocazia primului salt pe care l-a efectuat după impactul iniţial cu scoarţa cometei, care a generat un nor de praf, Philae a captat şi analizat o serie de compuşi volatili, inclusiv câteva molecule organice, despre care savanţii afirmă că sunt „cărămizile vieţii”.

Cu ajutorul Philae şi Rosetta, oamenii de ştiinţă au ajuns la concluzia că apa de pe Pământ şi implicit viaţa au fost rezultatul unei ciocniri cu o cometă.

4. Posibile lumi extraterestre descoperite de Kepler

Satelitul spaţial Kepler al NASA şi-a continuat şi în acest an cercetările prin Calea Lactee, chiar şi după o defecţiune a sistemului. La finele lui 2015 Kepler a studiat 1030 de planete pe care ar putea exista forme de viaţă, dar acestea sunt extrem de îndepărtate.

Una dintre cele mai interesante descoperiri a fost cea a planetei Kepler-452b, în iulie 2015. O planetă stâncoasă similară în mărime cu Pământul care orbitează în jurul unei stele. Nu ştim încă dacă Kepler-452b este locuibilă şi nu am reuşit să îi măsură atmosfera. Dar în câţiva ani, cu ajutorul ştiinţei, datele vor fi mai precise.

5. Iniţiativa „Breakthrough Listen”

O iniţiativă a Statelor Unite ale Americii care a costat 100 de milioane de dolari şi a fost finanţată de miliardarul rus Yuri Milner reprezintă unul dintre cele mai mari proiecte de viitor.

Citeşte continuarea în Mediafax!