Home » Știință » Cometele s-au format mult mai devreme decât se credea până acum. Ce vârstă ar putea avea obiectele cosmice

Publicat: 03.08.2016
Ipoteza a fost formulată în urma studierii datelor obţinute de sonda spaţială Rosetta.

Cometele sunt reminiscenţe ale formării Sistemului Solar în urmă cu peste 4,6 miliarde de ani, susţine o echipă de cercetători. Specialiştii demontează astfel teoria conform căreia aceste obiecte cosmice sunt fragmente apărute în urma coliziunii a două sau mai multe corpuri cereşti. Noua ipoteză ne-ar putea ajuta să înţelegem mai bine modul în care s-a format şi a evoluat structura din care face parte şi planeta noastră.

,,Cometele sunt adevărate comori ale Sistemului Solar. Ele ne oferă o imagine alternativă asupra proceselor importante în procesul de apariţie al planetelor şi ne arată ce legături există între ele şi arhitectura actuală a Sistemului Solar”, susţine Matt Taylor, cercetător în cadrul Agenţiei Spaţiale Europene.

Echipa de cercetători care a elaborat noua teorie realizează şi în acest moment observaţii cu ajutorul sondeţi spaţiale Rosseta, vehicul implicat în studierea cometei 67P/Churyumov-Gerasimenko încă din august 2014. În tot acest timp, oamenii de ştiinţă au mai analizat evoluţia unor meteoriţi, a obiectelor cosmice aflate în apropierea planetei Neptun, a sateliţilor naturali ai acesteia, dar şi alte structuri identificate în vecinătatea Sistemului Solar. Rezultatele obţinute i-au determinat pe specialişti să tragă concluzia conform căreia cometele sunt structuri străvechi.

Unul dintre rezultatele care i-a determinat pe astronomi să emită noua ipoteză este cel care a arătat că interiorul cometei 67P este extrem de poros şi are o densitate foarte scăzută. Astronomii spun că, în cazul în care obiectul cosmic s-ar fi format în urma unei coliziuni violente, el ar fi avut o compoziţie mult mai compactă. Prin urmare, specialiştii au concluzionat că este mai mult ca sigur că astrul s-a format mult mai devreme decât se credea, cel mai probabil odată cu Sistemul Solar.

Observaţiile realizate cu ajutorul sondei Rosetta au pus în evidenţă faptul că 67P este bogată în substanţe volatile, precum monoxidul de carbon sau cel de oxigen. Mai mult decât atât, s-a dovedit că suprafaţa cometei a fost alterată de apa lichidă existentă în urmă cu foarte mult timp. Aceste caracteristici indică faptul că astrul s-a format într-un mediu cu o temperatură extrem de scăzută, într-o perioadă foarte lungă de timp.

,,Cometele nu au caracteristicile tipice structurilor apărute în urma coliziunii unor obiecte cosmice gigantice, cum sunt, de exemplu, cele aflate în apropierea planetei Neptun. Mai degrabă, credem că ele s-au format în apropierea acestor corpuri cereşti imense, existent încă de acu 4,6 miliarde de ani”, a adăugat coordonatorul studiului, Björn Davidsson, cercetător în cadrul Universităţii din Uppsala, Suedia.

De asemenea, astronomii cred că obiectele gigantice din apropierea lui Neptun au avut un rol important în evoluţia cometelor, de-a lungul timpului. Specialiştii susţin în acest sens că, prin forţa lor gravitaţională, aştrii au cauzat coliziunea unor comete cum este chiar şi 67P.

Sursa: space.com

Vă mai recomandăm şi: Cât măsoară cea mai lungă cometă?

Cometele – un posibil leagăn al vieţii