Home » Știință » Descoperire surpriză: conştiinţa ar putea fi un efect secundar al ,,entropiei”

Descoperire surpriză: conştiinţa ar putea fi un efect secundar al ,,entropiei”

Publicat: 23.10.2016
Precum universul, creierul uman ar putea fi programat să maximizeze tulburările. Fenomen similar cu cel al entropiei, constiinţa este un simplu efect secundar al procesului.

Problema înţelegerii conştiinţei umane a fost dezbătută timp de multe secole. Deşi conştiinţa este o parte esenţială a omului, experţii nu au aflat încă de unde provine şi de ce o au doar oameni.

În cadrul unui nou studiu realizat de cercetătorii din Franţa şi Canada a fost prezentată o nouă ipoteză: conştiinţa ar fi rezultatul natural al maximizării informaţiilor de către creier. Cu alte cuvinte, conştiinţa este un efect secundar al avansării creierului într-o nouă stare de entropie.

Entropia este un termen utilizat pentru descrierea progresiei unui sistem de la ordine la dezordine. De exemplu, un ou în care este perfect separat gălbenuşul de albuş are entropie joasă, dar atunci când este amestecat are entropie crescută.

Experţii consideră că acest fenomen este prezent în universul nostru. După Big Bang, universul a trecut treptat de la starea de entropie joasă la cea de extropie crescută, iar conform legii secundare a termodinamicii, entropia poate creşte doar în interiorul unui sistem, fapt ce poate explica de ce timpul se mişcă doar spre viitor.

Cercetătorii consideră că aceleaşi legi pot fi aplicate conexiunilor din creierul uman, pentru a observa dacă prezintă un anumit model asupra modului în care se dispun atunci când oamenii sunt conştienţii.

Pentru a testa ipoteza, o echipă de cercetători din cadrul Universităţii din Toronto şi de la Universitatea Descartes din Paris au utilizat un tip de teorie, numit mecanici statistice, pentru a realiza un model al reţelei de neuroni din creierul a nouă persoane, inclusiv şapte persoane bolnave de epilepsie.

În mod special, aceştia au căutat o sincronizare a neuronilor pentru a afla dacă celulele creierului sunt conectate sau nu.

Aceştia au analizat două seturi de informaţii, în primă fază au comparat modelul de conectivitate al pacienţilor atunci când erau trezi sau adormiţi, apoi au analizat diferenţele dintre cinci pacienţi cu epilepsie în timpul convulsiilor.

În ambele situaţii, creierul a avut acelaşi comportament, creierul participanţilor a prezentat un nivel crescut de entropie în starea de conştienţă.

Experţii doresc să extindă experimentele spre comportamentul cognitiv general, de exemplu observarea schimbărilor de organizare neuronale produse aunci când oamenii îndeplinesc anumite sarcini care nu implică implicarea mentală.