Home » Știință » Un nou studiu descrie ”Iadul pe Pământ” şi dă peste cap o teorie care are în vedere formarea planetei

Publicat: 03.03.2017
Pământul este singurul loc din Sistemul Solar unde există activitate tectonică. Activitatea tectonică asigură formarea continentelor, oceanelor, vulcanilor şi practic, a tuturor proceselor geologice.

Într-un nou studiu publicat în Nature se indică prezenţa unui hipercontinent la începutul formării planetei care forma întreaga crustă care acoperea Terra, informează IFL Science.

Aşadar, plăcile tectonice nu au apărut odată cu formarea Pământului acum 4,5 miliarde de ani aşa cum consideră mulţi cercetători.

Există două modele care descriu procesele formării crustei continentale, una care are în vedere plăcile tectonice, iar a doua care consideră că acestea nu existau. Studiul de faţă confirmă a doua variantă.

Cercetătorii s-au bazat pe granite vechi de 3,5 miliarde de ani din vestul Australiei despre care se credea că indică prezenţa plăcilor tectonice. Echipa a pus la îndoială această ipoteză, considerând că aceste granite se puteau forma în absenţa activităţii tectonice.

Au mai avut în vedere, ca termen de comparaţie în procesul de formare, rocile de bazalt antice (de acelaşi tip ca cele din Hawaii). Cercetătorii s-au întrebat dacă nu cumva crusta era fierbinte, pe alocuri chiar incandescentă. Dacă acest lucru este adevărat, atunci procesele geologice precum vulcanismul şi formarea rocilor intrusive precum granitul puteau fi asigurate de volatilitatea acestei cruste.

O placă tectonică necunoscută până acum a fost descoperită în Marea Filipinelor. Are o vechime similară cu cea a dinozaurilor