Home » Știință » Oamenii nu poluează doar planeta, ci şi spaţiul. Cum ne-ar putea afecta viaţa acest lucru

Publicat: 24.09.2017
Pe 4 octombrie 1957, Sputnik I scria istorie după ce a devenit primul satelit lansat cu succes în spaţiu. Dar a marcat şi începutul unei noi etape: poluarea umană cu deşeuri în spaţiu.

Deşeurile spaţiale reprezintă orice obiect realizat de om care există în spaţiu, dar care în prezent nu mai are niciun scop. Printre acestea se numără părţi ale rachetelor, sateliţi dezactivaţi, dar şi obiecte pierdute de astronauţi accidental, de exemplu mânuşi, camere sau spatule, relatează History.

”Există o creştere exponenţială a obiectelor pe care ţările cu programe spaţiale active le-au trimis în spaţiu în decursul ultimei jumătăţi de secol. În timpul oricărei lansări în spaţiu, generăm şi o cantitate de deşeuri cosmice,” a declarat Lisa Ruth Rand din cadrul Universităţii Wisconsin-Madison.

Rand susţine că deşeurile din spaţiu pot afecta viaţa oamenilor de pe Pământ în două moduri. Primul pericol îl reprezintă deşeurile care pot cădea înapoi pe Terra. În 1997, o femeie a fost lovită în abdomen de o bucată de metal despre care NASA consideră că ar fi o bucată dintr-o rachetă dezintegrată. Deşi este primul exemplu al unui deşeu spaţial care a lovit o persoană, există multe alte exemple privind materiale periculoase care au lovit planeta. De fapt, motivul distrugerilor provocate de echipamentele spaţiale scoase din funcţiune este motivul care stă la baza acţiunii NASA de a ”ucide” sonda Cassini

Al doilea pericol, îl reprezintă sateliţii scoşi din funcţiune, deoarece deşeurile care nu pătrund în atmosferă şi ard rămân blocate pe orbita Pământului. Astfel că pe orbită există un spaţiu limitat pe care putem amplasa sateliţi, iar o bună parte din acest spaţiu este deja ocupată de deşeuri. O preocupare a cercetătorilor fiind reprezentată de posibilitatea ciocnirii sateliţilor funcţionali în deşeuri. Un astfel de incident a avut loc în 2009.

Rand afirmă că în prezent nu există nicio soluţie pentru îndepărtarea deşeurilor din spaţiu. Aşadar, acum, cea mai bună modalitate este cea pe care o utilizează Space X prin intermediul rachetelor reutilizabile.