Home » Știință » Dieta modernă occidentală duce la epuizarea celulelor imunitare care protejează arterele

Publicat: 25.03.2018
Un nou studiu al savanţilor de la La Jolla Institute For Allergy and Immunology arată cum o dietă bogată în grăsimi şi colesterol duce la epuizarea celulelor imunitare care au rolul de a proteja arterele, ducând astfel la o inflamare specifică bolilor cardiovasculare.

Echipa a mai găsit şi că „colesterolul bun” luptă împotriva procesului, ajutând celulele imunitare să menţină arterele curate, scrie Medical Xpress.

Inflamaţia contribuie esenţial în îngustarea arterelor, un proces care se numeşte ateroscleroză – o condiţie care poate duce la atacuri de cord sau la accident vascular cerebral. Laboratorul lui Catherine Hedrick investighează rolurile celulelor imunitare în acest proces şi modul în care funcţia diferitelor celule imunitare se poate schimba pe măsură ce ateroscleroza progresează.

„Oamenii cred că ateroscleroza este doar despre colesterol, dietă şi exerciţii fizice, dar este de fapt o boală imunitară”, a precizat Dalia Gaddis, o membră a echipei condusă de Hedrick.

Echipa a observat că atunci când şoarecii sunt hrăniţi cu o dietă tipic occidentală (cu niveluri de grăsimi şi colesterol ridicate), numărul celulelor T regulatoare sau protectoare a arterelor începea să scadă. După 15 săptămâni de regim, scăderea era clară. Mai mult decât atât, celulele T au rămas în organism, dar aveau altă funcţie, un număr însemnat găsindu-se în artera aortă şi în nodulii limfatici.

Analizele moleculare au scos la iveală că aceste celule aveau un nou rol de a proteja organismul împotriva infecţiilor virale şi bacteriene (follicular helper T cells – Tfh). Altfel spus, dieta occidentală este percepută de organism ca o infecţie.

Se ştiau însă prea puţine despre modul în care influenţau apariţia aterosclerozei. Cu ajutorul altor experimente, cercetătorii au stabilit că celulele Tfh duc la progresarea aterosclerozei. Prin blocarea unei generaţii de celule Tfh, savanţii au putut reduce blocarea arterelor la şoareci.

Apoi, echipa a dorit să vadă dacă colesterolul bun, care elimină colesterolul din celule, poate proteja organismul împotriva aterosclerozei prin prevenirea  pierderii celulelor T. Au realizat acest lucru prin administrarea unui component primar al colesterolului bun, anume o proteină (apolipoprotein AI), cu ajutorul acestui tratament, celulele T au rezistat efectelor dietei occidentale şi nu au devenit celule Thf.

REVOLUŢIONAR! Cancerul unei persoane poate fi tratat cu ajutorul celulelor imunitare ÎMPRUMUTATE de la altcineva