Home » Știință » Mulţumită unui noroc incredibil, Hubble a văzut cea mai îndepărtată stea descoperită vreodată

Publicat: 04.04.2018
Hubble a obţinut o imagine impresionantă: o stea gigantică albastră numită Icarus aflată 9 miliarde de ani lumină de Sistemul Solar. Acest lucru s-a petrecut datorită unei alinieri rar întâlnite a obiectelor cosmice. Între Hubble şi stea a trecut un roi de galaxii care a făcut ca lumina stelei să fie amplificată, astfel cercetătorii au avut noroc, observând la timpul oportun poziţia relativă a corpurilor cereşti.

De asemenea, Icarus este un corp special. Lumina sa a fost amplificată de obiectele din faţa acestuia, care sunt atât de masive încât lumina se curbează – este prima stea care s-a observat în acest mod, scrie Science Alert.

„Este prima dată când o stea a fost observată cu această metodă”, a precizat Patrick Kelly, autorul studiului de la Universitatea Minnesota. „Poţi vedea galaxii individuale, dar această stea este de 100 de ori mai departe decât orice stea individuală pe care o putem studia, cu excepţia exploziilor de supernove”.

Între Hubble şi Icarus se găseşte un roi de galaxii numit MACS J1149+2223, aflat la 5 miliarde de ani lumină. Roiul este foarte masiv, iar masa creează un câmp gravitaţional puternic în spaţiul din jurul lui. Atunci când lumina trece prin câmpul gravitaţional, aceasta se curbează, ceea ce permite observarea obiectelor care în mod normal nu ar fi vizibile sau vizibile în detaliu.

Un al doilea efect asemănător a dus la încă o amplificare a luminii stelei. „Vinovatul” pentru câmpul gravitaţional care a determinat strălucirea accentuată a lui Icarus este un corp din interiorul roiului stelar. Astfel, lumina a fost amplificată cu un factor de peste 2.000.

În urma observaţiilor, Icarus este probabil o stea supergigantică albastră de tip B, un corp extrem de luminos cu temperaturi între 11.000 şi 14.000 grade Celsius.

Caz unic în astronomie care i-a contrariat pe cercetători: o stea a explodat, a supravieţuit, apoi a explodat din nou după 60 de ani