Home » Știință » Planeta pitică Ceres poate fi mai ”organică” decât s-a crezut anterior

Planeta pitică Ceres poate fi mai ”organică” decât s-a crezut anterior

Publicat: 18.06.2018
Anul trecut, savanţii misiunii Dawn a NASA au anunţat detectarea pe suprafaţa lui Ceres a compuşilor organici - molecule cu carbon - care sunt esenţiali pentru viaţa aşa cum o cunoaştem. Acum, o nouă analiză a datelor realizată de cercetătorii de la Brown University a scos la iveală că suprafaţa poate avea o abundenţă de molecule organice chiar mai ridicată decât s-a considerat anterior.

Descoperirea, publicată recent în Geophysical Research Letters, ridică întrebări importante cu privire la modul în care acestea au ajuns pe suprafaţa planetei pitice, iar metodele folosite în noul studiu pot oferi un şablon pentru interpretarea datelor în misiunile viitoare, scrie Phys.

„Ce arată această lucrare este faptul că poţi ajunge la rezultate diferite în funcţie de tipul de material organic pe care l-ai folosit pentru comparaţie şi pentru interpretarea datelor”, a precizat Hannah Kaplan, cercetătoare la Southwest Research Institute care a condus acest studiu. „Acest lucru este important nu numai pentru Ceres, ci şi pentru misiunile care vor explora asteroizii care pot conţine şi ei material organic”.

Moleculele organice sunt pietrele de temelie ale vieţii. Detectarea lor nu înseamnă totuşi că viaţa există sau a existat pe Ceres, întrucât procesele non-biologice pot crea compuşi organici. Dar pentru că viaţa (cel puţin cea pe care o cunoaştem noi) nu poate exista fără aceste molecule, savanţii sunt interesaţi de modul în care acestea sunt distribuite prin Sistemul Solar.

Prezenţa materialului organic pe Ceres ridică probleme interesante, în special pentru că planeta pitică este de asemenea bogată în gheaţă, iar după cum se cunoaşte foarte bine, apa este o altă componentă esenţială pentru viaţă.

Descoperirea iniţială a compuşilor organici pe Ceres a fost posibilă cu spectrometrul VIR (Visible and Infrared) de pe nava spaţială Dawn, care a ajuns pe orbita planetei pitice în 2015. Prin analizarea tiparelor de interacţiune a luminii solare cu suprafaţa – observarea lungimilor de undă care sunt reflectate şi absorbite – cercetătorii şi-au putut face o idee cu privire la identitatea compuşilor de pe suprafaţă. Instrumentul a detectat un semnal care indică prezenţa moleculelor organice în regiunea Craterului Ernulet din emisfera nordică a planetei pitice.

„Estimăm că 40-50% din semnalul spectral pe care îl vedem pe Ceres este de provenienţă organică”

Echipa care a anlizat atunci compuşii au comparat datele VIR cu spectrul materialului organic de pe Pământ. Bazat pe acest standard, cercetătorii au ajuns la concluzia că între 6 şi 10% din indicii spectrali detectaţi pe Ceres pot indica prezenţa materiei organice.

Pentru noul studiu, Kaplan şi colegii săi au dorit să reexamineze datele folosind un standard diferit. În loc să se bazeze pe rocile terestre pentru interpretarea datelor, echipa a folosit sursele extraterestre: meteoriţii. Unii meteoriţi (chondrite carbonatice) au căzut pe Pământ după ce au fost ejectaţi de asteroizii vechi şi conţin material organic care este puţin diferit faţă de ce găsim pe planeta noastră. Noua lucrare a arătat că spectrul compuşilor organici extratereştri este diferit faţă de omologii tereştri.

„Ce am găsit este că dacă modelăm datele de pe Ceres folosind material organic extraterestru, care poate fi un analog mai adecvat decât materialul de pe Pământ, este că avem nevoie de mai multă materie organică pe Ceres pentru a explica forţa absorbţiei spectrale pe care o vedem acolo”, a adăugat Kaplan. „Estimăm că 40-50% din semnalul spectral pe care îl vedem pe Ceres este de provenienţă organică. Este o diferenţă majoră faţă de procentul de 6-10% declarat pe baza compuşilor organici tereştri”.

Procesul bizar de pe suprafaţa lui Ceres. Planeta pitică are vulcani de gheaţă