Home » Știință » Cercetătorii au descoperit un lucru surprinzător cu privire la stelele neutronice

Publicat: 19.08.2018
Un nou studiu publicat în revista Nature, condus de cercetătorii de la MIT, arată că proprietăţile acestor stele depind nu numai de neutroni, ci şi de protonii care se găsesc în procent redus în aceste corpuri. Noua descoperire poate duce la regândirea modului în care înţelegem comportamentul şi evoluţia stelelor neutronice.

Stelele neutronice sunt cele mai mici şi mai dense stele din Univers, născute în urma colapsului gravitaţional al stelelor extrem de masive. După cum spune şi numele, stelele neutronice sunt compuse în cea mai mare parte din neutroni – particule subatomice cu sarcină neutră – care au fost comprimate într-un spaţiu extrem de mic, scrie Phys.

Totuşi, protonii – particule subatomice din nucleu cu sarcină pozitivă – intră şi ei în compoziţia unei stele neutronice, chiar dacă în procentaj de doar 5%.

Cercetătorii au analizat nucleul atomilor de carbon, aluminiu, fier şi plumb de pe Terra, fiecare cu un raport neutroni – protoni din ce în ce mai mare. Aceştia au găsit că, cu cât numărul relativ de neutroni creşte, cu atât creşte şi probabilitatea ca un proton să formeze o pereche energetică. Totuşi, probabilitatea ca un neutron să formeze o pereche a rămas aceeaşi. Tiparul sugerează că în obiectele cu densităţi ridicate de neutroni, protonii în minoritate poartă o parte disproporţionat de mare de energie.

„Credem că atunci când avem un nucleu bogat în neutroni, protonii se mişcă mai repede decât neutronii, putându-se spune şi că protonii sunt mai activi”, a precizat Or Hen, co-autorul studiului. „Ne putem doar imagina ce s-ar putea întâmpla în obiecte chiar mai dense în neutroni precum stelele neutronice. Chiar dacă protonii sunt minoritatea în stele, credem că aceasta conduce. Protonii par să fie foarte activi şi credem că putem determina astfel unele proprietăţi ale stelelor”, adaugă acesta.

Stelele neutronice – fabrici de „paste făinoase” nucleare