Home » Știință » Urmele de amoniac de pe Pluto sugerează existenţa unui ocean care poate susţine viaţa

Publicat: 04.06.2019
Două studii au identificat urme de amoniac pe suprafaţa planetei Pluto. Acesta fiind un indiciu pentru posibilitatea existenţei vieţii în oceanele acestei planete.

Sonda New Horizons a colectat o serie de date care sugerează că sub suprafaţa înghţată a lui Pluto s-ar ascunde un ocean sărat şi, mai important, care conţine compuşi de natură organică, notează Science Alert.

„Această descoperire a fost o surpriză în ceea ce priveşte planeta Pluto”, explică Dale Cruikshank, expert în ştiinţe planetare şi angajat al NASA.

Un aspect interesant al prezenţei amoniacului la suprafaţa unei planete este legat de faptul că acesta nu poate să reziste acolo pentru perioade îndelungate, cel puţin în termeni cosmici. Expunerea la radiaţii cosmice şi la raze ultraviolete au capacitatea de a-l face să dispară, de-a lungul milioanelor de ani.

Oamenii de ştiinţă ştiu că Pluto are miliarde de ani vechime, cea ce sugerează că la suprafaţa planetei trebuie să existe o sursă care îl aduce acolo. Acest proces trebuie să fie unul relativ recent în termeni cosmici.

Există un indiciu cu privire la modul în care acest fenomen are loc. Planetologii sunt de părere că sunt de părere că amoniacul ajunge la suprafaţă prin conurile unor criovulcani. Acest tip neobişnuit de vulcani aduc la suprafaţă apă, metan sau amoniac la temperaturi negative în loc de rocă topită.

Alte studii care au fost făcute publice în ultimii ani ce sugerează că poate exista apă lichidă sub suprafaţa îngheţată a planetei Pluto. Acolo se află un strat de gaz care izolează o cantitate importantă de apă lichidă. Prezenţa amoniacului este un alt indiciu legat de prezenţa materiei organice, această substanţă având capacitatea de a scădea punctul de îngheţ al apei cu aproape 100 de grade Celsius.

În condiţiile de pe Pluto, expunerea la radiaţii solare şi la lumina ultravioletă, se pot naşte o serie de compuşi necesari apariţiei nucleobazei ADN-ului şi ARN-ului.

Pot aceste informaţii să conducă spre concluzia că există viaţă pe Pluto? Din păcate nu, ar fi un salt logic mult prea mare. Această planetă prezintă un mediu de viaţă, cel puţin a modului în care o înţelegem noi, foarte ostil, temperaturile putând ajunge la -230 de grade Celsius. Singura afirmaţie pe care oamenii de ştiinţă o pot face şi, de asemenea, să o susţină cu dovezi, este că în oceanele planetei Pluto pot exista compuşi organici.

Urme de materie organică extraterestră, descoperite în Africa de Sud